UTGIVER AV

 

Jeg er helsepersonell

Kosthold grønnsaker

Illustrasjonsfoto

En aktiv livsstil og et sunt og balansert kosthold er viktig for at du skal yte ditt beste.

  • Sist endret: 28.12.2013
  • Sist revidert: 28.12.2013

Et sunt og godt balansert kosthold er viktig både for å holde vekten, forebygge livsstilssykdommer og for å kunne yte sitt beste.

Hva bør du spise og drikke?

  • Væskeinntaket bør være 30 ml pr kilo kroppsvekt per døgn
  • Energi fås fra fett, proteiner og karbohydrater i maten
  • Proteiner. Du bør spise 70 gram proteiner hver dag, dette tilsvarer omtrent 15% av energien. Normalkost dekker dette behovet
  • Fett. 30% av energien bør dekkes ved inntak av fett. Du bør velge like deler mettet fett(ost, oksekjøtt, sjokolade), enumettet fett (melk) og flerumettet fett (plantemargarin, fet fisk og kylling)
  • Karbohydrater. 55% av energien bør komme fra karbohydrater. Brødvarer, frokostblandinger, poteter, frukt og grønnsaker er viktige kilder. Høyst 10% av energien bør komme fra sukker, du bør heller velge karbohydrater fra de kildene som er nevnt overfor
  • Vitaminer er også nødvendige. B-vitaminer (melk, kjøtt, brød og innmat), C-vitaminer (frukt, bær og grønnsaker), A-vitaminer og D-vitaminer (tran, makrell i tomat og Svolværpostei)
  • Kalsium er nødvendig for skjelettet og nervesystemet. Melk, grønne grønnsaker, sild i olje og ost er typiske kilder for dette
  • Jern er viktig for at blodet skal klare å transportere oksygen. Jern finnes i grovt brød, innmat, kjøtt og grønne grønnsaker
  • Andre viktige stoffer du trenger er jod (JOZO-salt og saltvannsfisk), fluor (drikkevann, te, sardiner og fluortabletter), sink og selen (grovt brød)