Hamburger

Illustrasjonsfoto

Hyppige restaurantbesøk øker risikoen for å utvikle type 2-diabetes.

  • Publisert: 26.01.2010
  • Sist endret: 28.01.2010

Livsstil og matvaner har stor betydning for utviklingen av type 2-diabetes. Nå har forskere sett nærmere på sammenhengen mellom det å spise hyppig på restaurant og utviklingen av type 2-diabetes. Studien som blir presentert i American Journal of Clinical Nutrition i februar 2010, viser at det er en sammenheng mellom det å spise hyppig ute og type 2-diabetes.

Unngå fritert mat, hamburgere og kinesisk mat

Deltagerne var 44 072 afroamerikanske kvinner som deltar i en lengre oppfølgingsstudie. Deltagerne har svart på spørsmål om blant annet matvalg, som de har sendt inn annethvert år siden 1995. Alle deltagerne var i alderen 30-69 år og i utgangspunktet hadde ingen av dem type 2-diabetes.

I løpet av de ti årene studien varte, utviklet 2873 av kvinnene type 2-diabetes. Hyppige restaurantbesøk med inntak av mat som hamburgere, stekt kylling, stekt fisk og kinesisk mat økte risikoen for å utvikle type 2-diabetes. Det ble tatt høyde for og justert for andre risikofaktorer for å utvikle type 2-diabetes.

Reduser risikoen - spis hjemme

Justert i forhold til kroppsmasseindeks - om vedkommende var overvektig eller ikke, ble disse anslagene mindre tydelige. Dette forteller at økningen i risiko for å utvikle type 2-diabetes, først og fremst skyldes vektøkning, overvekt og fedme. Ved å droppe hyppige restaurantbesøk og inntak av usunn hurtigmat, og heller lage et sunt og enkelt måltid hjemme, kan man altså minske risikoen for å utvikle denne livsstilssykdommen.

Vil du vite mer?

Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev.

Mest lest

Mest lest

Gravid - og behov for tannlegebesøk

Er det ok å få behandling hos tannlegen når du er gravid? Her forsøker vi å rydde ..

Barn av eldre fedre

Forskere har kommet nærmere svaret på hvorfor barn av eldre fedre har en større ..

Risikofaktor å være gutt

Når barn blir født for tidlig, er sjansen for komplikasjoner større hos gutter enn hos jenter...

Reduser risikoen for svangerskapsforgiftning selv

Nye studier viser at gravide som tar tran og som spiser mye grønnsaker i svangerskapet, ..

Når skal barnet på potta?

I en ny studie har forskere kommet fram til når det er best å starte pottetrening med de små.

Nyhetsbrev fra NHI.no

Abonner på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert med vårt ukentlige nyhetsbrev.


NHI.no - Norges største helsenettside. Basert på Nordens mest brukte oppslagsverk for leger og helsepersonell (Norsk Elektronisk Legehåndbok).

©2010 Norsk Helseinformatikk AS. Alle rettigheter er reservert. All informasjon på NHI.no er laget for å gi deg generell kunnskap og er ingen erstatning for innhenting av medisinsk råd eller behandling hos helsepersonell. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke lege. NHI er uten ansvar for innholdet på eksterne websteder det er lenket til.

Design og XHTML/CSS: Dobbel J Reklamebyrå og Konsulenten Reidar Nygård