UTGIVER AV

 

Jeg er helsepersonell

gravid lykkelig

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Enkelte spørsmål dukker først opp når man har bruk for svaret, og dette er sjelden mer tydelig enn under et svangerskap. Her følger et utdrag typiske problemstillinger i svangerskap.

  • Publisert:
  • Sist revidert: 30.01.2015
  • Sist endret: 30.01.2015
Her er 7 spørsmål. Kryss av for det svaret du mener er riktigst. Neste spørsmål kommer opp først når du har svart korrekt. Ved å følge lenken kan du finne svaret på spørsmålet.

Hvilket kosttilskudd blir anbefalt å ta i god tid før du blir gravid og de første tre månedene av svangerskapet?

  • Ingen
  • Vitamin B12
  • Folsyre
  • Kalsium
Tilskudd av folsyre anbefales i første del av svangerskapet. Det aller beste er om kvinner tar folsyre-tilskudd allerede før unnfangelsen - ta folat om du planlegger å bli gravid. Sjansen for å å få et barn med nevralrørsdefekt (ryggmargsbrokk/myelomeningocele) halveres dersom kvinnen har tilstrekkelig med folat i kroppen ved unnfangelsen. Anbefalt daglig inntak av folsyre er 0,4 milligram, og studier viser at tilskudd som regel er nødvendig om man skal oppnå denne mengden. Tabletter med denne dosen fås kjøpt uten resept. Omtrent en av fire gravide har tatt tilskudd av folat når de får påvist graviditet.

Kvinner som har født barn med nevralrørsdefekter anbefales...

  • Å unngå å føde flere barn
  • Å unngå å få flere barn med samme barnefar
  • Å ta dobbel dose med folat før svangerskap
  • Å tidoble dosen med folat før neste svangerskap
Folsyre (folat) er det samme som vitamin B9. Vitaminer er livsnødvendige stoffer, men det er kun en liten mengde som er nødvendig. De første vitaminene som ble oppdaget var aminer - derav navnet ("Vita-amin"). Folat er en viktig byggesten for fosteret, og gravide trenger derfor en høyere dose enn andre voksne. Kvinner som har hatt en graviditet med påvist nevralrørsdefekt hos barnet anbefales å ta en dose folat som er ti ganger høyere (4 mg). Også kvinner som tar medisiner mot epilepsi, eller hvor kvinnen selv eller barnefaren har en nevralrørsdefekt, trenger høyere dose. Tabletter med høyere dose folsyre krever resept. Vitamin B9 finner du i matvarer som brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, sitrusfrukter, tørre bønner og grove kornvarer. Det anbefales å ta folsyre som kosttilskudd ved graviditet for å være sikker på at inntaket av folat blir stort nok.

Alternativene under øker risikoen for smertefull bekkenløsning (bekkenleddssyndrom), men hvilket alternativ tilhører IKKE denne gruppen?

  • Risikoen øker med antall gjennomførte svangerskap
  • Gravide som har en problematisk rygg
  • Gravide som mosjonerer mye
  • Bekkenleddssyndrom i tidligere svangerskap
  • Gravide med høy KMI
Alle gravide utvikler et mer tøyelig ("løst") bekken. Bekkenet må kunne gi etter, utvide seg, for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen. Under svangerskap øker mengden av relaxin, et hormon (protein) som gjør leddbånd mer tøyelige og forbereder kroppen for fødsel. Noen gravide får større følger av bekkenløsningen, og utvikler smerteproblematikk og nedsatt gangfunksjon (bekkenleddssyndrom). Risikoen for bekkenleddssyndrom øker med antall gjennomførte graviditeter, og særlig om tidligere graviditeter gav unormalt store bekkenløsningssmerter. Andre faktorer som øker faren for bekkenleddssyndrom omfatter høy kroppsmasseindeks, tungt arbeid eller korsryggsmerter utenom graviditet.

Hvor mye alkohol er det trygt å drikke som gravid?

  • Du bør ikke drikke alkohol i det hele tatt
  • Ett glass vin eller en øl om dagen
  • Inntil tre glass vin eller tre glass øl per uke
  • Du kan drikke det du vil etter at de første tre månedene av svangerskapet er overstått
Det er ingen kjent grense for hva som er trygt alkoholforbruk under et svangerskap, derfor anbefales totalavhold fra alkohol.

Hvor mye bør du spise når du er gravid?

  • Du bør ikke spise mer enn du pleier å spise
  • Man bør øke kalorinntaket med ca. 50% i god tid før graviditeten
  • Du bør spise for to - det vil si at du skal spise dobbelt så mye som du pleier å spise
  • Du spiser for to, og bør være dobbelt så oppmerksom på å spise bra mat
Det er viktig at barnet i magen får i seg de næringsstoffene det trenger for å kunne vokse. Et normalt, variert og sunt kosthold dekker dette behovet. Det ekstra energibehovet som kreves under svangerskap, tilsvarer omtrent næringsinnholdet i følgende måltid: en skive brød med pålegg, et glass skummet melk og et eple.

Hvilket av alternativene under er korrekt med tanke på trening under graviditeten?

  • Det øker risikoen for å føde for tidlig
  • Alle typer trening og aktivitet er sunt og ufarlig under svangerskapet
  • Trening øker sjansene for å få bekkenløsning og vondt i ryggen
  • Overvekt øker sjansen for å føde et stort barn
Mosjon og fornuftig trening er gunstig for svangerskap og fødsel, men lytt til kroppens signaler og unngå å presse deg til det ytterste. Idrett hvor man risikerer støt mot magen bør man unngå. Normalvektige (BMI 20-25) har ikke behov for å øke vekten med mer enn 9-12 kg i et svangerskap. Overvektige (BMI > 30) har behov for en enda mindre vektoppgang i svangerskapet, 5-7 kg er nok. Holder man seg innenfor disse grensene kan man være trygg på at både mor og barn får dekket sitt energibehov. En mor i god form vil også få en gevinst i form av at selve fødselen går enklere.

Hvor vanlig er spontanabort?

  • De aller fleste opplever en eller flere spontanaborter før de gjennomfører et svangerskap
  • En til to prosent av alle svangerskap ender med spontanabort
  • 10-15% av alle svangerskap som er bekreftet ved svangerskapstest, ender med spontanabort
  • Særlig de med et et aktivt sexliv som gravid risikerer spontanabort
10-15% av alle svangerskap som er bekreftet ved svangerskapstest, ender med spontanabort. Trolig ender 50% av alle befruktede egg, der de fleste ikke er erkjente svangerskap, i spontanabort. Tap av foster er vanligst i de første ukene etter unnfangelse, og risikoen for spontan abort reduseres med økende varighet av svangerskapet. Spontane aborter er ofte et resultat av tilfeldigheter, og et uttrykk for at dette fosteret ikke var levedyktig.

Hvor lenge kan du få foreldrepenger ved fødsel?

  • Du kan få fødselspenger med full lønn i 6 måneder eller med 50 prosent lønn i ett år
  • Du kan få fødselspenger med full lønn i 52 uker dersom du har tjent mer enn 350 000 i året før du ble gravid
  • Du kan få fødselspenger i 49 uker med full lønn, eller 59 uker med 80 prosent lønn
  • Du kan få fødselspenger med 80 prosent lønn i 10 måneder, eller 100 prosent lønn i 8 måneder
Foreldrepenger skal sikre inntekt til foreldre i forbindelse med fødsel og adopsjon. Tall og beløp for ytelsen endres stadig, lenken i spørsmålsteksten skal lede til dagens tall. Foreldrepenger kan du få dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden (1 G = kr 88 370, pr.1. mai 2014). Enkelte former for trygd eller dagpenger er likestilt med arbeid mtp inntekt. Stønadsperioden for fødselspenger utgjør 49 uker med full lønn eller 59 uker med 80 prosent av full lønn. Foreldrepengeperioden er tredelt: Mødrekvote, fedrekvote (også kalt pappaperm) og fellesperiode. Både mødrekvoten og fedrekvoten er på 10 uker. Den resterende tiden, fellesperioden, kan deles (mor må ta ut minst 3 uker permisjon før fødselen). Far har bare rett til fedrekvote hvis mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, men han kan selvfølgelig ha en selvstendig rett til foreldrepenger. 3 av ukene i fellesperioden må mor ta rett før termindato. Hun kan starte uttaket inntil 12 uker før termin. Ved adopsjon er derfor stønadsperioden 3 uker kortere (46 og 56 uker).