UTGIVER AV

 

Jeg er helsepersonell

  • Sist endret: 27.07.2015
  • Sist revidert: 27.07.2015

Det totale energibehovet (kaloribehovet) kan beregnes ved å kalkulere energibehovet i hvile og multiplisere dette med en aktivitetsfaktor1

Energibehov i hvile
Kjønn kvinne / mann
Alder
Høyde (cm)
Vekt (kg)
Energibehovet ved hvile:

Daglig aktivitet Faktor (PAL)
Rullestolbruker eller sengeliggende 1.2
Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.4 - 1.5
Stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden 1.6 - 1.7
Stående arbeid (e.g. husarbeid , butikkansatt) 1.8 - 1.9
           Betydelig grad av fysisk aktivitet (30-60 min fire til fem ganger i uken) i tillegg til ovenstående +0.3 (økning)
Hardt arbeid eller veldig fysisk, hard aktiv fritid 2.0 - 2.4
Daglig energibehov:

  • Kaloribehovet i hvile tilsvarer den mengden kalorier som forbrukes hvert døgn, og som må tilføres for å holde vekten konstant. Dette varierer med kjønn, alder, høyde og vekt (beregnet etter Mifflins formel2)
  • Det daglige energiforbruket øker med økende aktivitet. Finn det svaralternativet som best passer til ditt aktivitetsnivå. Kryss av i tillegg dersom du trimmer eller mosjonerer 4-5 ganger i uka eller mer3
  • Det totale kaloriforbruket er den kalorimengden som er nødvendig for å opprettholde stabil vekt med det aktivitetsnivået som er valgt
  • Regnestykket forutsetter normal/vanlig muskelmasse
  • Ved slanking: Daglig kalori-inntak bør være minst 500 kcal under beregnet kaloribehov for at slankingen skal monne! Se tips for å beregne kaloriinnholdet i kosten. Husk at regnestykket også kan forbedres ved å øke aktiviteten
  • PAL (physical activity level) tilsvarer grad av fysisk aktivitet dividert med hvilestoffskiftet1

Debattregler