Lenge har det vært antatt at et høyt inntak av antioksidanter fra mat eller kosttilskudd kan beskytte mot hjerte- og karsykdom og kreft. Flere studier skal ha påvist at det en sammenheng mellom lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer og kreft blant de som har hatt et høyt inntak av antioksidanter. Dermed har vi knasket kosttilskudd med mye antioksidanter i den tro at det skal forebygge sykdommer og gi oss en bedre helse. Nå viser det seg at antioksidanter ikke er så gunstige.
Advarte mot antioksidanter
I følge lederartikkelen i det danske Ugeskrift for Læger1Astrup A.V. Antioxidanthypotesen er død. Hvor mange danskere døde med den?. Ugeskr Læger 2006; 168: 2786. Ugeskrift, advarte det danske Motions- og Ernæringsrådet mot høyt inntak av antioksidanter allerede i 1994. Siden den gang har det blitt gjennomført en rekke studier angående antioksidantenes effekt og sikkerhet. Nylig utarbeidet Motions- og Ernæringsrådet i Danmark en ny og oppdatert rapport. Konklusjonen er den samme som i 1994, og det finnes ikke dokumentasjon for at kosttilskudd med høye antioksidantnivåer kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom eller kreft. Tvert i mot viser en sammenstilling av utførte vitenskapelige studier at økt inntak av antioksidanter gjennom kosttilskudd øker dødeligheten av kreft i mage og tarm, dødeligheten av hjerte- og karsykdom, og total dødelighet. Disse økningene er små, men poenget er at det motsatte tidligere har blitt hevdet - nemlig at antioksidanter beskytter mot død og sykelighet. Dette er altså galt.
Et eksempel på dette er fra den amerikanske Mayoklinikken. De viser til ny gjennomgang av flere tidligere studier av vitamin E tilskudd, der man ser at tilskudd på mer enn 400 internasjonale enheter av vitamin E om dagen, øker risikoen for død.





























