• Publisert: 16.06.2009
  • Sist endret: 16.06.2009

Formål med øvelsen

  • Lære å bevege bekkenet i en ryggliggende posisjon
  • Lære om bekkenets posisjon og betydningen den har for belastning av nedre rygg
  • Bruke kunnskapen man får med bekkenbevegelse til å kunne ivareta og forstå hva som er midtposisjonen for bekkenet
  • Midtposisjonen til bekkenet skal brukes til å utføre de fleste øvelsene under kjernestabilitets konseptet

Utgangsposisjon

  • Ryggliggende med bøy i hoftene

Utførelse

  • Svai opp i korsryggen fra underlaget, merk at bevegelsen kun skal forekomme i bekkenet og nedre del av ryggen
  • Bekkenet vippes frem når du svaier i korsryggen
  • Press så korsryggen ned mot underlaget
  • Bekkenet vippes tilbake når du presser korsryggen ned mot underlaget
  • Hold gjerne endeposisjonene i noen sekunder og kjenn på posisjonen til bekkenet

Vær særlig oppmerksom på

  • At du fortsetter med øvelsen til du føler du har full kontroll på bekkenbevegelsen
Spør legen

Debattregler

NHI.no - Norges største helsenettside. Basert på Nordens mest brukte oppslagsverk for leger og helsepersonell (Norsk Elektronisk Legehåndbok).

©2011 Norsk Helseinformatikk AS. Alle rettigheter er reservert. All informasjon på NHI.no er laget for å gi deg generell kunnskap og er ingen erstatning for innhenting av medisinsk råd eller behandling hos helsepersonell. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke lege. NHI er uten ansvar for innholdet på eksterne websteder det er lenket til. Vi tillater ikke reklame for behandlere/ behandlingsmetoder i kommentarfeltene. Alle slike innlegg vil bli slettet.