Annonsørinnhold levert av 

 Annonsørartikkel

Sykepleiere: – Vil ikke tilbake til fast jobb

Større fleksibilitet. Tettere oppfølging. Mer variert erfaring. – Jeg har fått tilbud om fast jobb mange ganger, men takker alltid nei, sier Povilas Smaliukas, sykepleier i Centric Care.

Pivolas profil.png
Sykepleier, Povilas Smaliukas.

26 år gamle Povilas kom til Norge fra Litauen for 3 år siden. I løpet av den tiden har han jobbet hardt – og feriert mye.

– Denne jobben lar meg velge akkurat hvor, når og hvor mye jeg vil jobbe. Personlig foretrekker jeg å arbeide intensivt i perioder, og heller ta meg lange og gode ferier etterpå, sier han.

Stor fleksibilitet

Gjennom arbeidsgiveren Centric Care er han låst hverken til tid eller sted. Han melder selv inn hvor i landet han kunne tenke seg å jobbe – og når han er ledig. Føler han ikke for å takke ja til et tilbud akkurat der eller da, venter han til noe annet dukker opp. Og det gjør det alltid.

– Jeg har helt enkelt mer frihet. Jeg har snakket med mange kolleger som før hadde fast jobb, og som aldri vil tilbake. Flere har fortalt at de bare midlertidig skulle prøve å jobbe gjennom et bemanningsbyrå, men har blitt værende i over 10 år.

I løpet av sine 3 år i Norge har Povilas fått flere tilbud om fast jobb. Svaret er det samme hver gang.

– Nei, nei, nei. Jeg er ung og vil reise og oppleve så mye som mulig. Den friheten har jeg her i denne jobben.

Bred erfaring

Med fleksibilitet følger også variasjon. Povilas er ikke i tvil om at dette bidrar til å holde motivasjonen hans oppe. I tillegg lærer han mer.

– Jeg har fått jobbe ved nesten 10 forskjellige sykehus. Ikke bare får jeg reist og sett hele landet, jeg samler masse ulik erfaring fra sør til nord. For meg er det mye bedre enn å ha én fast avdeling hvor jeg kanskje ikke får utviklet meg like mye.

Anette Karlsson, også sykepleier i Centric Care, sier seg helt enig.

– Du kan alltid velge et annet sykehus. Jeg tror det er en kjempefordel å skaffe seg erfaring fra flere steder.

Egen kontaktperson

Anette har jobbet 17 år som sykepleier i Sverige – og 10 år i Norge. Da hun begynte i Centric Care i april i år, var det første gang hun jobbet gjennom bemanningsbyrå. Det ble en positiv overraskelse.

– Jeg har blitt så godt møtt, og det har fungert så fint. Spesielt fornøyd er jeg med oppfølgingen. Først var jeg litt skeptisk til ordningen, men det er helt genialt å ha en egen kontaktperson. Jeg er kjempefornøyd med min. Hun er dyktig og tar alltid telefonen når jeg ringer, sier Anette.

Også Povilas trekker frem den gode oppfølgingen. Fra sin kontaktperson får han råd og hjelp – og selvfølgelig tilbud om oppdrag.

– Det fungerer veldig bra. Vi har fått god kontakt, og kommuniserer fint sammen. Hun er direkte, samtidig som hun gir meg alle svarene jeg trenger, forteller han.

Først og fremst sykepleier

De siste månedene har Anette Karlsson vært «coronafast» i Norge. Det har gitt henne tid til å tenke. Hun trives her, men savner Sverige. Hvor veien går videre, vet hun ikke helt ennå.

– Men når jeg en gang skal tilbake til Sverige, tror jeg at jeg skal prøve bemanningsbyrå der også. Så godt trives jeg med denne tilværelsen.

For Anette handler det aller mest hvilke ansvarsområder hun bruker energien sin på. Nå kan hun dra rett ut og kun konsentrere seg om å ta vare på brukerne.

– Før var det mye møter og sånn. Nå slipper jeg å forholde meg til alt rundt, sier Anette og avslutter:

– Jeg får rett og slett mer tid til å bare være sykepleier.

 

Åpen for en forandring?

Centric Care er spesialister på heldøgnsbemanning og langsiktig bemanning av sykepleiere, spesialsykepleiere, helsefagarbeidere og øvrig helsepersonell i Norge og Sverige. Akkurat nå har vi særlig høy etterspørsel etter spesialsykepleiere – men vi rekrutterer fortløpende innen alle yrkesgrupper. 

Hvis du er nysgjerrig på å vite mer om Centric Care og hvordan det er å jobbe hos oss, kan du lese mer her: Centric Care – hjemmeside

Er du arbeidsgiver med bemanningsutfordringer? Klikk her 

Dette innholdet er ikke laget av NHIs redaksjon. NHI er opptatt av at skillet mellom redaksjonelt innhold og annonsørinnhold skal være tydelig gjennom god merking. Om du opplever at dette ikke stemmer, ta gjerne kontakt med oss.