Nyhetsartikkel

Er barnet ditt overvektig?

Stadig flere norske barn er overvektige eller har fedme. Ofte kan det være vanskelig for foreldre å vurdere barnets vekt selv.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Ifølge en studie fra Bergen som ble publisert i 2010, er hvert femte barn i barneskolen overvektig. Samme studie viste også at mange foreldre ikke oppfatter barnet sitt som overvektig. Foreldre bør derfor ikke nødvendigvis stole på sin subjektive vurdering av barnets vekt.

Les hele saken her: Økning av overvektige barn

Negative ringvirkninger

Barn trenger minst en time med fysisk aktivitet hver dag. I noen studier mener forfatterne at dette minstetallet bør skrus opp til 90 minutter. Mangel på sunn mat og fysisk aktivitet har store negative ringvirkninger. Barn som er overvektige eller er fete, har på sikt høyere risiko for både fysiske plager og sykdommer - som hjertesykdom, type 2-diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, astma, søvnapnè, og noen typer kreft. I tillegg øker den psykososiale risikoen. Barnet kan også oppleve at det ikke klarer å holde tritt med jevnaldrende, noe som kan bidra til at barnet føler seg ensomt og isolert.

Barn og unge som er overvektige eller fete, blir ofte utsatt for mobbing. Den psykiske belastningen dette medfører kan føre til dårlig selvtillit og selvbilde. Dersom barnet ditt blir mobbet, er det viktig at du som er voksen tar tak i dette. Om det skjer på skolen, er det viktig at skolen involveres.

Avgjørende for sterk vekst og velvære

Riktig ernæring og mye fysisk aktivitet er avgjørende for å skape sterk vekst, sunn utvikling og livslang velvære for barn. Barn som spiser sunt og er fysisk aktive, får bedre selvtillit og selvbilde, gjør det bedre på skolen, og får et mer positivt forhold til egen kropp og egne evner. De håndterer også stress og følelser på en bedre måte enn barn som ikke har en sunn livsstil. Daglig aktivitet forebygger overvekt, hjelper barn å bygge sterkere muskler, og det gir et bedre immunforsvar. Det reduserer også risikoen for tannproblemer, spiseforstyrrelser og feilernæring. Ikke minst forebygger det sykdom - både på kort og på lang sikt.

Barn skal aldri på slankekur

Det kan være vanskelig selv å vurdere hva som er riktig vekt for barnet ditt. Vi har ulike kroppstyper, og vi vokser og utvikler oss i ulikt tempo. Barn kan derfor være både større og mindre enn sine jevnaldrende, men likevel ha en sunn vekt. I tenårene opplever mange at vektøkning og utvikling skjer raskt, og mange tenåringer blir opptatt av, eller kan ha sterke følelser knyttet til egen vekt.

Hvis du tror at barnet ditt er overvektig, så ta kontakt med lege eller helsestasjon for å få hjelp til å vurdere dette. Barn skal ikke på "slankekur". En restriktiv diett kan frarøve barnet viktige næringsstoff som kroppen har særlig bruk for når den er i vekst. En slik diett kan forsinke vekst og seksuell utvikling. Sammen med lege eller helsesøster kan du vurdere aktivitetsnivå og spisevaner, og finne ut hvilke endringer som kan bidra til en sunnere vektutvikling.

Ikke snakk om "dårlig mat"

Tenk også over hvordan du presenterer livsstilsendringene for barnet, slik at dette ikke får en negativ innvirkning på barnets selvbilde. Vei dine ord når du snakker med barnet, ikke fokuser på kropp og vekt. Feil valg av ord, utålmodighet i prosessen for å få en sunnere vekt, forskjellsbehandling eller lignende, kan gå ut over barnets selvbilde. Det er viktig å fokusere på at det å være mer aktiv og spise sunnere, er positivt og hyggelig. Du gjør det for å være snill med deg selv, det er ikke en straff eller et botemål.

Les også: Tren og bli glad og gammel!

Fjerner du all søt og usunn mat fullstending, eller du begynner å snakke om "dårlig mat", kan dette gjøre vondt verre. Det kan føre til at barnet overspiser dette når dere ikke er hjemme, eller at barnet spiser dette i skjul. Det er lov å kose seg litt ekstra en gang i blant. Lørdagsgodteri er fint.

Et familieprosjekt

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Noen barn er overvektige, og noen barn er tynne. De fleste som veier mindre enn sine jevnaldrende, er friske, og det er ikke nødvendig med noen tiltak. Størsteparten av de som er undervektige i tenårene, går opp i vekt mot slutten av puberteten, og de behøver sjelden å anstrenge seg for å gå opp i vekt.

I sjeldne tilfeller kan overvekt og fedme skyldes underliggende sykdom eller medisinbruk. Det samme kan gjelde for tynne barn. Mistenker du at barnet ditt er sykt, må du kontakte lege eller helsestasjon og få undersøkt dette nærmere.

Et sunnere kosthold og mer aktivitet er nøkkelen til et slankere liv, både for barn og voksne. For å ha best mulig sjanse til å lykkes, er det viktig at denne endringen inkluderer hele familien - at dette er et prosjekt dere er sammen om.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. American Psychological Association - Acting Boldly to Change Diet and Exercise for Kids (A.B.C.D.E)
  2. Centers for Disease Control and Prevention - Childhood Overweight and Obesity
  3. Norsk Elektronisk Legehåndbok