Nyhetsartikkel

Får barnet nok søvn?

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Gode rutiner lønner seg

Sørensen slår fast at barn med gode søvnvaner sover bedre, og hun beskriver i sin artikkel noen enkle regler som gjør det lettere å sovne, få nok søvn og holde døgnrytmen:

Les også: Faste rutiner gir bedre søvn

  • Det er lurt å gjennomføre et leggerituale med faste, positive, rolige tiltak i samme rekkefølge hver dag den siste timen før leggetid.
  • Foreldrene kan lære leggeritualet til barnet gjennom lek. De bør unngå negativt samspill i leggesituasjonen, heller lese en god bok og snakke med barnet om gode, positive hendelser fra dagen. Rekken av tiltak sikter mot én ting, nemlig å hjelpe barnet å sovne trygt, avslappet og med positive tanker.
  • Førskolebarn legger seg før skolebarn. Tidspunkt for leggetid avpasses etter alder og behov. En eldre norsk regel sa at åtte år gamle barn burde legge seg klokka åtte, eldre barn et kvarter senere for hvert år, og ingen barn burde være oppe etter klokka halv ti. Nyere forskning støtter regelen. Undersøkelser av søvn hos barn over hele verden tyder på at leggetid rundt kl 21 er viktig med tanke på hvor lang tid det tar å sovne, nattlige oppvåkninger og hvor lang tid barn sover.
  • Det er lurt å begynne leggeritualet i god tid slik at klokkeslettet ikke blir et stressmoment.
  • Barn sovner lettere og får bedre søvn når de har samme tider for leggetid og stå-opp-tid både på hverdag og fridag. Barn før puberteten våkner til omtrent samme tid hver dag. De vil få for lite søvn dersom de voksne på grunn av misforstått ”snillhet” lar dem være oppe utover vanlig leggetid.
  • Sengen bør kun brukes til å sove i. Den må ikke brukes til time-out, og det må ikke være noen straff å legge seg. Barnet skal heller ikke spise, leke, gjøre lekser, se TV eller spille i sengen.
  • Foreldrene bør ha klare regler om når det er lov å bruke og når barna skal slå av pc, mobiltelefon, TV og annet elektronisk utstyr. Undersøkelser viser at elektronisk utstyr inne på soverommet gir kortere nattesøvn.
  • Barn bør ikke drikke noe som inneholder koffein. Foreldrene kan gi det vann, melk, juice, og lignende i stedet for cola, te og kaffe. Kakao og sjokolade kan inneholde koffein og bør unngås sent på dagen.
  • Utelek hjelper døgnrytmen og bedrer søvnen. Men barnet bør avslutte all stimulerende lek og herjing i god tid før leggeritualet begynner for å få tid til å roe seg ned.

Kilder

Referanser

  1. Quach J, Hiscock H, et.al. Sleep problems and mental health in primary school new entrants: Cross-sectional community-based study. J Paediatr Child Health 2012.
  2. "Barn og søvn fra fødsel til pubertet". Av: Eli Sørensen, overlege dr.med., spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer.
Forrige side