Nyhetsartikkel

Får barnet nok søvn?

Søvn er viktig for at barn skal utvikle seg og bruke evnene sine best mulig.

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Men hva er nok søvn for ditt barn?

Barn med faste leggeritualer, sover 1 til 1,5 time lenger enn barn som ikke har faste rutiner om kvelden.

Det skriver Eli Sørensen, overlege og spesialist i barne- og ungdomspsykiatri ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer ved Haukeland universitetssykehus, i artikkelen "Barn og søvn fra fødsel til pubertet".

Hvis lesing eller godnatthistorier er en del av leggeritualet, fører dette til lengre søvn. Og om barnet blir lagt våken, uten at en av foreldrene er i rommet til det sovner, gir også dette bedre og lengre søvn.

Hvis foreldrene er sammen med barnet til det har sovnet, er det seks ganger vanligere at skolebarn våkner opp i løpet av natten, enn om foreldrene lar det sovne alene om kvelden.

Les også: Søvnproblemer hos barn - informasjon til foreldre

Mange har søvnproblemer

En ny studie gjennomført ved Murdoch Childrens Research Institutes, viser at mange skolebarn får for lite søvn. Forskerne har funnet ut at opptil 40 prosent av skolebarn har søvnproblemer i løpet av de seks første månedene etter oppstart i barneskolen.

Nesten 30 prosent har milde søvnproblem, mens over 10 prosent har moderate til alvorlige søvnproblem.

Les også: Babyer og søvn

De fleste barna har enten problemer med å sovne om kvelden, våkner om natten eller har problemer med å sove alene.

Studien, som er publisert i Journal of Pediatrics and Child Health, viser at søvnvanskene gir problemer også utover selve natta. Jon Quach er en av forskerne bak studien. Han sier i en artikkel på instituttets hjemmesider at søvnproblemene er forbundet med betydelig dårligere mental helse blant barn og med stress, angst og depresjon blant foreldrene.

Les også: Lite søvn gjør deg forkjølet

Bør sovne på egen hånd

Eli Sørensen skriver i sin artikkel at barn sover 10-11 timer om natta fra de er omtent tre år til puberteten.

Det er normalt å våkne flere ganger om natten, selv om vi ikke merker det. Både voksne og barn våkner kortvarig etter hver søvnsyklus. En søvnsyklus tar 50 minutt i første leveår, 75 minutt ved to års alder, mens det tar 80-90 minutt ved seksårsalderen.

Det er vist at barn i visse situasjoner får vansker med å sovne igjen, hvis de våkner om natten. Årsaken til dette er blant annet at foreldrene er til stede når det sovner om kvelden, at barnet sovner et annet sted og flyttes, blir båret, vogget, får mat, flaske eller lignende ved innsovning.

Les også: Søvnhygieniske råd

Sørensen skriver at det derfor er en fordel at barnet lærer å sovne på egenhånd eller alene i egen seng. Undersøkelser har vist at barn som har lært seg å sovne på egenhånd blir tryggere, mer forutsigbare, mindre irritable og gråter mindre.

Les også: Ni myter om barns søvn

Gode rutiner lønner seg

Sørensen slår fast at barn med gode søvnvaner sover bedre, og hun beskriver i sin artikkel noen enkle regler som gjør det lettere å sovne, få nok søvn og holde døgnrytmen:

Les også: Faste rutiner gir bedre søvn

  • Det er lurt å gjennomføre et leggerituale med faste, positive, rolige tiltak i samme rekkefølge hver dag den siste timen før leggetid.
  • Foreldrene kan lære leggeritualet til barnet gjennom lek. De bør unngå negativt samspill i leggesituasjonen, heller lese en god bok og snakke med barnet om gode, positive hendelser fra dagen. Rekken av tiltak sikter mot én ting, nemlig å hjelpe barnet å sovne trygt, avslappet og med positive tanker.
  • Førskolebarn legger seg før skolebarn. Tidspunkt for leggetid avpasses etter alder og behov. En eldre norsk regel sa at åtte år gamle barn burde legge seg klokka åtte, eldre barn et kvarter senere for hvert år, og ingen barn burde være oppe etter klokka halv ti. Nyere forskning støtter regelen. Undersøkelser av søvn hos barn over hele verden tyder på at leggetid rundt kl 21 er viktig med tanke på hvor lang tid det tar å sovne, nattlige oppvåkninger og hvor lang tid barn sover.
  • Det er lurt å begynne leggeritualet i god tid slik at klokkeslettet ikke blir et stressmoment.
  • Barn sovner lettere og får bedre søvn når de har samme tider for leggetid og stå-opp-tid både på hverdag og fridag. Barn før puberteten våkner til omtrent samme tid hver dag. De vil få for lite søvn dersom de voksne på grunn av misforstått ”snillhet” lar dem være oppe utover vanlig leggetid.
  • Sengen bør kun brukes til å sove i. Den må ikke brukes til time-out, og det må ikke være noen straff å legge seg. Barnet skal heller ikke spise, leke, gjøre lekser, se TV eller spille i sengen.
  • Foreldrene bør ha klare regler om når det er lov å bruke og når barna skal slå av pc, mobiltelefon, TV og annet elektronisk utstyr. Undersøkelser viser at elektronisk utstyr inne på soverommet gir kortere nattesøvn.
  • Barn bør ikke drikke noe som inneholder koffein. Foreldrene kan gi det vann, melk, juice, og lignende i stedet for cola, te og kaffe. Kakao og sjokolade kan inneholde koffein og bør unngås sent på dagen.
  • Utelek hjelper døgnrytmen og bedrer søvnen. Men barnet bør avslutte all stimulerende lek og herjing i god tid før leggeritualet begynner for å få tid til å roe seg ned.

Kilder

Referanser

  1. Quach J, Hiscock H, et.al. Sleep problems and mental health in primary school new entrants: Cross-sectional community-based study. J Paediatr Child Health 2012.
  2. "Barn og søvn fra fødsel til pubertet". Av: Eli Sørensen, overlege dr.med., spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer.