Nyhetsartikkel

Frarøver tenåringer nattesøvn

Tenåringer som bruker mer enn to timer på smarttelefon og nettbrett per dag, får mindre enn syv timer søvn per natt.

Smarttelefonen stjeler nattesøvn. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Smarttelefonen stjeler nattesøvn. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Dette ifølge en studie som ble forhåndspublisert i tidsskriftet Sleep Medicine i september 20171 og presentert i en pressemelding fra Iowa State University i oktober 20172. Forskningen gir de hittil sterkeste bevisene som er funnet på at tenåringers bruk av nettbrett og smarttelefoner, er årsaken til at de i økende grad får for lite søvn.

Les også: Stadig flere av de yngste er på nett

Fire av ti sov mindre enn syv timer

Ifølge eksperter har tenåringer behov for ni timers søvn hver natt for å fungere best mulig på dagtid. For lite søvn medfører betydelig helserisiko, skriver forfatterne.

For å finne ut hvor mye søvn tenåringer får i dag, analyserte forskerne nasjonale amerikanske undersøkelser med mer enn 360 000 deltakere. Spørsmålene fokuserte særlig på bruk av smarttelefon og endringer i søvnmønsteret.

Resultatene viste at fire av ti tenåringer sov mindre enn syv timer per natt i 2015. Det vil si 58 prosent flere enn i 1991, og 17 prosent flere enn i 2015.

Les også:Bekymringsfullt om barn, søvn og skjermtid

Brå endring i 2012

Forskerne så en brå endring i 2012, som var det året smarttelefoner og nettbrett ble tatt i bruk av storparten av tenåringer. 

Resultatene viser at jo mer tid tenåringen bruker på nett, jo mindre søvn får han eller hun. De som var på nett i fem timer per dag, hadde 50 prosent større sjanse for å få for lite søvn, enn de som var på nett i en time om dagen.

For lite søvn er en av helsekonsekvensene av at vi er stadig mer avhengige av teknologi. Forskerne mener at dette kan føre til at tenåringene sovner på skolen, eller at de forsøker å ta igjen tapt søvn i helgene. 

Les også: Fanget i nettet - sårbare grupper blant barn og unge

Begrens bruken tidlig

For å sikre tenåringen nok søvn, bør gode søvnvaner og begrensning i bruk av smarttelefon starte tidlig. Dette kan bidra til mer ansvarlig bruk av teknologien senere i livet. Forfatterne påpeker at studien tydelig viser at det er behov for moderasjon i bruken, særlig for den oppvoksende generasjonen av tenåringer.

Vanskelig å koble av

Forfatterene påpeker videre at det er vanskelig å koble helt av fra telefonen på egen hånd. Bruk av telefon og nettbrett er godt innarbeidet som en del av dagliglivet, både på jobb og på fritid.

- Algoritmene som blir brukt i teknologien, er som et narkotikum, utviklerne vil være sikre på at du aldri legger fra deg telefonen. De vil at du skal sjekke den konstant, og like og klikke så mye som mulig. Det er derfor vi får ulike typer varslinger, slik at det blir enda vanskeligere å legge fra seg telefonen, sier Zlatan Krizan, en av forfatterne, i pressemeldingen til Iowa State University. 

Les også: Oppslukt av telefonen - overser barna

-Fristelsen er alltid der

- Facebook og Twitter gir oss sosiale belønninger dersom vi sjekker inn igjen for å se om noen har likt et bilde vi har delt, eller delt en kommentar, sier Krizan før han fortsetter:

- Det er som å ha en flaske whisky i lomma hvis du er alkoholiker. Om du drikker eller ikke er ditt valg, men fristelsen er alltid der. Du tror kanskje at du har kontroll over bruken, men har du det? Dersom du alltid sjekker telefonen din, er det den som kontrollerer deg, sier Krizan.

Å skape en kultur uten aktive varslinger fra telefonen, og beskyttet tid der telefonen er stille, er ikke noe som vil skje over natten, men Krizan mener at det er slike tiltak som vil ha størst effekt.

Kilder

Referanser

  1. Twenge J, Krizan Z, Hisler G. Decreases in self-reported sleep duration among U.S. adolescents 2009-2015 and links to new media screen time. Sleep Medicine 2017. www.sleep-journal.com
  2. Iowa State University: Teens sacrifice sleep when they spend more time on electronic devices, oktober 2017. www.news.iastate.edu