Nyhetsartikkel

Hvis barnet ikke liker sport

Ikke alle barn liker å drive med idrett. Hva gjør du da?

[imported]

Mange foreldre ønsker at barna skal delta i lagidrett. Det er sosialt, kan øke barnas selvfølelse, koordinering og gi verdifull mosjon.

Men ikke alle barn ønsker å spille fotball, håndball eller drive med annen lagidrett. Likevel kan det være greit å først finne ut hvorfor barnet ikke ønsker å delta i lagidretter, og deretter hjelpe til med å finne andre aktiviteter som kan passe.

Øv hjemme først

Amerikanske KidsHealth har utarbeidet noen råd om hvordan foreldre kan forholde seg til dette.

Les også: Du er forbildet!

De skriver at barn utvikler seg i ulikt tempo og har ulike ferdigheter. Husk at det kan ta tid før barn har de fysiske ferdighetene, oppmerksomheten og den evnen som skal til for å forstå reglene i organisert idrett. Barn som ikke har drevet en del med idrett, kan trenge litt tid før de går i gang. Prøving og feiling, spesielt i ballspill, kan gjøre barn frustrerte og nervøse.

Hva kan du gjøre? Øv med barnet ditt hjemme. Spill ball eller ta en joggetur. Da vil barnet ha mulighet til å øve seg og bygge ferdigheter i et trygt miljø og slippe å mislykkes sammen med jevnaldrende.

Hva er målet?

Barn som ikke har naturlig talent eller er sjenerte, kan føle at det er ubehagelig å være på et lag. Noen er redde for å skuffe foreldre, kamerater eller trenere.

Hva du kan gjøre? Ikke ha store forventninger selv. De fleste barna blir ikke OL-vinnere. La barnet få vite at målet er å være i form og ha det gøy. Hvis treneren ikke er enig, er det kanskje på tide å se etter en annen idrett.

Les også: Barn og styrketrening

Finn den rette idretten

Det kan ta tid å finne den rette idretten for barnet. Noen har kanskje ikke den koordinasjonen som trengs i enkelte ballspill. Passer det da bedre med svømming, løping eller sykling? Individuell idrett kan også være mer attraktivt for noen barn - det passer ikke alle med lagidrett.

Les også: Hva med sykling?

Hva du kan gjøre? Vær åpen for barnets interesser i andre idretter eller aktiviteter. Er det slik at du selv elsker fotball og ønsker å fortsette arven? Ved å utforske andre alternativer, gir du barnet en sjanse til å bli interessert i noe han eller hun liker å holde på med.

Se barnets evner

Barn utvikler seg forskjellig. Høyde, vekt og motoriske ferdigheter varierer mye blant barn i samme aldersgruppe. Et barn som er mye større eller mindre enn andre barn på samme alder - eller mindre koordinert eller ikke så sterk - kan føle at det er ubehagelig når de sammenlignes med jevnaldrende.

Les også: Dette er kondisjonstrening

Barn kan også være redde for å bli skadet eller bekymret for at de ikke kan holde tritt. Men trolig er det en idrett for alle.

Hva kan du gjøre? Vær ærlig når det kommer til barnets sterke sider, evner og temperament, og finn en aktivitet som passer. Noen barn er redde for ballen, som gjør at de ikke liker håndball eller volleyball, men kan like godt å løpe. Har barnet astma? Da kan det føle seg mest komfortabel med idretter der man anstrenger seg kun kort tid om gangen, som turn eller enkelte friidrettsøvelser. Hvis barnet er overvektig, kan han eller hun mangle utholdenhet, men kan godt like svømming.

Les også: Prøv en svømmetur

Husk at noen barn vil foretrekke en idrett som fokuserer på individuelle prestasjoner fremfor lagarbeid. Målet er å forhindre at barnet føler seg frustrert, ønsker å slutte, og dermed helt faller bort fra idrett og fysisk aktivitet. Prøv å ta barnets bekymringer på alvor. Ved å vise forståelse og støtte, kan du bidra til at barnet føler glede over den aktiviteten han eller hun velger.

Finn alternativer

Hvis lagidrett ikke er noe for barnet ditt, er det andre aktiviteter barnet kan gjøre for å drive fysisk aktivitet - og helst de 60 minuttene eller mer med fysisk aktivitet som er anbefalt per dag. Fri lek kan være bra for barn som ikke liker lagidrett. Fri lek kan være mye, det kan være å sykle, leke med ball, hoppe tau eller danse. Barn kan også ha glede av individuelle idretter eller andre organiserte aktiviteter som kan øke kondisjon, for eksempel:

  • Svømmming
  • Ridning
  • Dansing
  • Sykling
  • Skateboard
  • Fotturer
  • Golf
  • Tenning
  • Fekting
  • Turn
  • Yoga eller aerobic
  • Løping