Nyhetsartikkel

Hvorfor sovner ikke barnet om kvelden?

Har barnet problemer med å få sove, er kanskje løsningen å revurdere leggetidspunktet.

En ny studie har forsøkt å finne svar på hvorfor det tar så lang tid før enkelte barn sovner etter at de har lagt seg om kvelden.

Studien er publisert i tidsskriftet Mind, Brain and Education, og forskerne konkluderer med at om barnas leggetid harmonerer dårlig med den biologiske klokka, kan det fort oppstå situasjoner der leggetiden blir vanskelig og alt for langdryg.

Les også: Hva er søvn?

14 småbarn deltok i studien, og forskerne registrerte tiden på kvelden da hormonet melatonin økte - som kan gi et signal om at den biologiske natten starter. Barna var mellom 30 og 36 måneder gamle og sov minst 10,5 timer hver kveld og tok en lur om dagen på minst 45 minutter. Melatoninnivået ble regelmessig målt ved hjelp av spyttprøver.

De fant dermed ut at barna som ble lagt før melatoninproduksjonen startet, brukte lengre tid før de klarte å sovne enn de andre barna.

- Det er relativt lite forskning som har undersøkt hvordan barns fysiologi kan bidra til fremveksten av søvnproblemer, sier en av forfatterne bak studien, Professor Monique LeBourgeois, som er spesialist i små barns søvn ved University of Colorado Boulder’s.

Les også: Søvnproblemer hos barn

Søvnvansker

Voksne velger gjerne tidspunkt for når de vil gå og legge seg selv. Men småbarn får sjelden en slik mulighet. Skal vi tro forskerne bak rapporten, er dette den første studien som viser at om foreldrene velger et leggetidspunkt som harmonerer dårlig med tidspunktet melantoninproduksjonen øker, kan dette gi vansker for søvnrutinene.

Les også: Slik får du barnet til å sove alene

Forskerne sier i en nyhetsmelding fra universitetet at funnene peker på noe viktig siden 25 prosent av småbarn og førskolebarn har problemer med å sovne etter at de har gått til sengs. Dette kan igjen føre til søvnforstyrrelser som gjør det vanskelig å sovne, motstand mot å legge seg, raserianfall eller at barnet stadig står opp fra sengen for å få enda en godnatthistorie, drikke vann, gå på do eller lignende.

Les også: Kveldsrutiner og søvn

Studien viser at om det går litt tid mellom tidspunktet for melatoninøkningen og tidspunktet barnet går til sengs, vil barnet lettere sovne og det har også mindre motstand mot å gå å legge seg.

Kan få følger senere

LeBourgeois sier at søvnproblemer i tidlig barndom kan få følger senere. Å få nok søvn er viktig både for den kognitive utviklingen og for å hindre emosjonelle og adferdsmessige problemer. I tillegg er det også viktig for foreldrene: Hvis barna sover dårlig, blir foreldrenes søvn også dårlig. Dette er lite gunstig for alle.

Les også: En god natts søvn

Forskning på ungdom og voksne har vist at eksponering for lys om kvelden kan forsinke tidspunktet for økning av melatonin. LeBourgeois sier at det er uvisst om dette også gjelder småbarn.

- Men vi tror at kunnskap om den biologiske klokken kan være til hjelp når foreldrene velger for eksempel aktiviteter før sengetid, leggetid og sovemiljø, sier hun.

Melatoninøkningen blant småbarna som deltok i studien, skjedde rundt 19.40 for de fleste. Dette var omtrent 30 minutter før foreldrene la barnet for kvelden. I gjennomsnitt, sovnet barna 30 minutter etter de ble lagt.

LeBourgeois sier at selv om foreldrene ikke kan måle melatoninnivået til barnet sitt, kan de likevel revurdere leggetidspunktet om de har et barn som motsetter seg å gå til seng eller har problemer med å sovne. Da er det ikke usannsynlig at han eller hun ikke er fysiologisk klar for søvn på den tiden.

Studien viste at for småbarn som ble lagt før økningen av melatonin startet, tok det 40-60 minutter å sovne. For disse småbarna kan det å ligge så lenge i senga uten å få sove føre til opphisselse og som igjen kan føre til søvnløshet over tid.

Det er National Institute of Mental Health som har finansierte denne studien.

Les også: Hvor mye sover spedbarn?

Kilder

Referanser

  1. LeBourgeois M, Wright Jr K, et.al. Dissonance Between Parent-Selected Bedtimes and Young Children's Circadian Physiology Influences Nighttime Settling Difficulties. Mind, Brain, and Education 2013; 7: 234-242.