Nyhetsartikkel

Kan lære barn å spise frukt og grønt

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Noen tips til foreldrene

Opplysningskontoret for Frukt og grønt har samlet noen råd om hvordan du som voksen kan hjelpe barna til å spise mer frukt og grønne saker.

  • Begynn med grønnsaker som ikke smaker så sterkt. Barn liker gjerne grønt som ikke smaker så sterkt, som for eksempel agurk, gulrot, minimais, cherrytomater og sukkererter. Skjær dem opp i staver – det gjør dem lettere å spise.
  • Hvis barnet ditt er veldig lite og du er redd for at småbiter skal løsne og sette seg i halsen, kan du knytte maten inn i en liten lerretsklut og la barnet tygge og suge på maten gjennom stoffet.
  • Små barn elsker vanligvis også smaken og konsistensen på poteter, kålrot, gresskar, og grønn og gul squash. Disse grønnsakene kan du gjerne prøve som førstegangs fast føde for babyer.
  • Fortsett å tilby - Ikke gi opp! Barn tiltrekkes naturlig av mat som de kjenner fra før. Det kan derfor hende at du må tilby barna den samme maten tilberedt på ulike måter – som for eksempel i form av mos, lett stekt eller kokt – mange ganger før de godtar den. Problemet er at de fleste av oss gir opp etter omtrent tredje eller fjerde forsøk, og tror at de ikke liker den.
  • Ikke lag oppstyr rundt det! Å vise barna at vi nyter frukt og grønnsaker og måten vi omtaler frukt og grønt på, har en stor innvirkning på hva barna våre liker og forbinder med hva som er godt. Mange foreldre forventer at barna ikke skal like grønnsaker, og forsterker denne troen ved måten de snakker om grønnsaker på. Unngå å si at barna er flinke eller lag ekstra oppstyr bare fordi de spiser grønnsakene sine. Og bruk ikke is og godterier som belønning! Dette forsterker bare troen om at grønnsaker ikke er godt.
  • La barna delta i matlagingen. Barn liker som regel å delta i kjøkkenarbeidet. La barna noen ganger få være med å velge ut, vaske, skrelle, dele, lage skiver, tilberede og servere grønnsaker. Du kan bli overrasket over hvor mye agurk barna spiser bare de får være med på å skjære den opp selv.
  • Prøv å dyrke noen av grønnsakene selv. Det å dyrke sine egne grønnsaker kan bidra til å øke barnas interesse. La barna være med på hele prosessen fra innkjøp av frø, til planting, vekst og høsting, og lær dem om grønnsaken.
  • Dine barn blir hva du spiser. Barn kopierer foreldrenes matvaner. Hvis du ikke spiser frukt og grønt, gjør ikke dine barn det heller. Tilby frukt og grønt i mindre biter, og spis av det selv slik at barna ser det.

Les også: Slik får du barn til å spise fullkorn

Kilder

Referanser

  1. www.frukt.no
  2. www.fhi.no
  3. Vollrath, M.E., Stene-Larsen, K, et.al. Associations Between Temperament at Age 1.5 Years and Obesogenic Diet at Ages 3 and 7 Years. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics 2012. doi:10.1097/DBP.0b013e31826bac0d DOI
  4. Caton SJ, Blundell P, et.al. Learning to Eat Vegetables in Early Life: The Role of Timing, Age and Individual Eating Traits. PLOS One 2014.
Forrige side