Nyhetsartikkel

Kveldsrutiner og søvn

Hvilke aktiviteter barnet gjør før leggetid, kan være avgjørende for hvor raskt barnet sovner, og hvor lenge det sover

En studie som ble publisert i tidsskriftet Pediatrics i januar 20131, har sett nærmere på hvordan aktiviteter de siste 90 minuttene før barnet legger seg, virker inn på innsovningstiden.

Vanligst å se på TV før sengetid

Deltagerne var 2017 barn og unge i alderen 5-18 år. De besvarte spørsmål i forbindelse med en nasjonal undersøkelse i New Zealand. De tyve aktivitetene som var mest populære de siste 90 minuttene før sengetid, ble delt inn i tre typer aktivitet: stillesittende tid foran skjermen, stillesittende tid hvor man ikke sitter foran skjermen, og tid brukt på egenomsorg.

Å se på TV var den vanligste aktiviteten like før sengetid. Deltagere som sovnet senere, hadde et betydelig større engasjement i skjermtid enn de som sovnet raskt. De som sovnet raskt brukte mer tid på aktiviteter som ikke involverte skjermtid, og på egenomsorg eller personlig pleie.

Dropp TV de siste 90 minuttene før sengetid

Med andre ord - dersom man unngår at barnet tilbringer de siste 90 minuttene før sengetid foran f.eks TV, Ipod eller dataskjerm, kan dette bidra til raskere innsovning, og dermed også forbedret søvnvarighet hos barn og unge.

Kilder

Referanser

  1. Foley L.S., Maddison R, Jiang Y, Marsh S, Olds T, Ridley K. Presleep Activities and Time of Sleep Onset in Children. Pediatrics 2013; 131 (2): 276-82. pediatrics.aappublications.org