Nyhetsartikkel

Mener skolen starter for tidlig om morgenen

Skole og universitet starter så tidlig om morgenen at det ikke er optimalt i forhold til læring. Det mener forskere som står bak en oversiktsartikkel om temaet søvn, læring og ungdom.

Sett i lys av søvnforskningen som er blitt gjort, mener forfatterne av oversiktsartikkelen at skolestart for en 10-åring ikke bør være før 8.30, for 16-åringer ikke før 10.00 og for en 18-åring ikke før 11.00.

Å starte senere på dagen vil kunne være til hjelp for studenter som gjerne har for kort søvnlengde og sliter med søvnmangel. Dette igjen er knyttet til dårlig læring og helseproblemer.

Studien er utført av forskere ved blant annet Harvard Medical School.

Indre biologisk klokke

Oversiktsartikkelen heter ”Synchronizing education to adolescent biology: let teens sleep, start school later” og ble publisert i 2014.

Forskerne har gått gjennom vitenskapelige undersøkelser de siste 30 årene, der det er blitt målt sammenhengen mellom tenåringers oppmøtetid på skolen om morgenen og evnen til innlæring og helse.

Forskerne konkluderer altså med at det kan være lurt å la tenåringene sove lengre om morgenen, slik at de får optimale læringsforhold på skolen.

De peker på at vår evne til å fungere optimalt, blant annet i forbindelse med læring, varierer med vår indre biologiske klokke. Forskerne skriver at biologisk tid og "sosial tid" er mer på linje i de yngre årene av livet.

Men mot slutten av tenårene er konflikten mellom biologisk tid og sosial tid større enn noen gang.

Svekker helsa

I ungdomsårene er det altså, ifølge forskerne, et misforhold mellom den indre biologiske klokka og det som er typisk tid for skolearbeid. Denne personlige klokka bestemmer hvilke timer som er optimale i forhold til konsentrasjon, og i ungdomsårene forskyves disse med nesten tre timer.

Forskerne mener at dette betyr følgende: hvis vekkerklokka ringer klokka 7.00 hos en ungdom, vil det være det samme som om den ringer rundt klokka 4.30 hos en lærer i 50-årene.

"Ved ikke å justere tidspunktet for skolestart i henhold til de biologiske endringene, kan det føre til systematisk, kronisk og uopprettelig søvnmangel. Søvnmangelen fører til svekkelse av fysiologisk, metabolsk og psykisk helse hos ungdom som er under store fysiske og nevrologiske endringer", heter det i rapporten.