Nyhetsartikkel

Mer kunnskap - mindre helse?

Det fysiske aktivitetsnivået i befolkningen urovekkende lavt. De yngste barna er aktive nok, men etter at de begynner på skolen, går det nedover. Hver gang jeg har etterspurt flere gymtimer eller mer aktivitet på mine barns skole, møter jeg den samme veggen: Kunnskapsløftet.

[imported]
[imported]

Kommentar.

-Denne uken hadde vi heller ikke gym, mamma. Vi mistet litt av matematikktimen da vi sang for førsteklassingene, og måtte bruke gymtimen for å ta det igjen.

Da min datter gikk i 2. klasse, spurte jeg på foreldremøtet om det virkelig stemte at den ukentlige turdagen allerede hadde forsvunnet ut av timeplanen. I og med at skolestarten er ett år tidligere enn før, og at det første året skulle bli mer som førskole, trodde jeg at turdagen ble fordelt over flere år. For 1.klassingene hadde jo lengre skoledager og mye mer lekser enn jeg hadde, da jeg som 7-åring gikk i første klasse. Men den gang ei. - Kunnskapsløftet, sa rektor. Det er det ordet jeg har møtt også de andre gangene jeg har tatt opp temaet som engasjerer meg sterkt – mer fysisk aktivitet i skolehverdagen.

Nå skal snart sønnen min begynne i 1.klasse, og jeg gruer meg nesten litt til den voldsomme omstillingen fra et aktivt liv i barnehage. På innskrivingen ble mye om skolehverdagen nevnt, men ingen turdag. Jeg håper de får den bittelille førskolebiten de også, smulene fra et tidligere liv, men jeg frykter at Kunnskapsløftet har slukt turdagen også for førsteklassingene.

I den nye rapporten om fysisk aktivitet fra Helsedirektoratet, leser jeg at norske barn i perioden 2005/6-2011, har økt tiden de sitter stille med 40 minutter per dag! Jeg har mest lyst til å gråte.

Les mer om den nye rapporten her.

Hver gang det skjer noe på skolen, ser jeg at det er gymtimene de stjeler tiden fra. Ikke fra de andre viktige fagene. Men hvilken rolle spiller Kunnskapsløftet, om de flinke, velutdannede barna i (ung) voksen alder blir rammet av fedme, livsstilssykdommer, uførhet og tidlig død?

Selvsagt gjør vi det vi kan for å holde barna våre aktive på den fritiden som er igjen etter lekser og middag. Det bør likevel innføres obligatorisk gym – eller fysisk aktivitet for alle skolebarn, hver dag. Fordi timene som er igjen av dagen kan bli få for en kropp som er skapt for bevegelse. Fordi helsemyndighetene og Legeforeningen i flere år har anbefalt minst en time gym hver dag, på alle skoler. På den måten kan også sosiale forskjeller utjevnes, slik at alle barn kan ha muligheten til å skape en livslang vane som kan gi store helsefordeler.

Gode gymlærere, som legger til rette for variert fysisk aktivitet og viser at det finnes aktiviteter for alle, kan bidra til at mange barn får et bedre liv – på så mange måter. Det finnes også mye forskning som viser at fysisk aktivitet øke konsentrasjonen, og bidrar til bedre læring. Med andre ord burde Kunnskapsløftet føre til mer aktivitet - ikke mindre.

Les også: Trening gir bedre resultater på skolen

I og med at Helsedirektoratets nyeste rapport om fysisk aktivitet og helse, fremmer tiltak om gym på alle skoler hver dag, er det vel lov å håpe. Kanskje kan en aktiv hverdag være det som løfter frem både kunnskap og en bedre helse. Men først må gym bli ett av de viktige fagene.

Et fag så viktig at man kanskje må stjele litt av matematikktimen noen ganger.