Informasjon

Ni myter om barns søvn

Hva er sant og hva er mindre sant om barn og søvn?

[imported]
[imported]

Du har sikkert fått mange velmenende råd om hvordan du skal få barnet ditt til å sove godt om natta

At barn sover godt er viktig for både trivsel og utvikling. Men det er også viktig for at resten av familien skal bevare roen. Det er ikke vanskelig å finne tips og råd om hvordan du skal få poden til å sove, men det er ikke sikkert alle er like gode.

Her forsøker vi å avlive noen myter og bevare noen fakta med hjelp av den danske søvneksperten og forfatteren Helen Lyng Hansen, som i en artikkel i den danske avisen Politiken har kommentert vanlige oppfatninger om barn og søvn.

Les også: Hvor mye sover spedbarn?

Barn tar ikke skade av å gråte seg i søvn.

Det er ikke riktig.

Ifølge Helen Lyng Hansen kan barn ta skade av å gråte over lengre tid og av at de voksne ikke reagerer på gråten. Gråt er barns måte å kommunisere på. Med gråten forteller barnet oss at noe ikke er som det skal være.

- Når barn gråter, skal det trøstes og få hjelp til å finne roen. Et barn som gråter lenge, får en økning av stresshormoner i kroppen. Det puster fortere, hjertet slår fortere, blodtrykket stiger og barnet svetter. Stress fører sjelden noe godt med seg, og slett ikke i forbindelse med søvn. Det å gå til sengs skal ikke oppleves som noe ubehagelig, men derimot forbindes med noe trygt og godt, sier hun.

Les også: Hvordan skal barnet sove?

Søtsaker rett før sengetid påvirker søvnen

Det er sant.

- Barn skal ikke ha sukker før de legger seg, sier Lyng Hansen. Gode tips til kveldsmaten kan være pasta, fisk som laks eller makrell, kylling og kalkun, grønnsaker, brød eller korn. Lyng Hansen forteller at disse matvarene inneholder tryptofan, som omdannes til serotonin, som er bra for søvnkvaliteten.

Les også: Natteskrekk

Vilter lek før sengetid gjør det vanskeligere for barna å få sove

Det er sant.

Lyng Hansen sier at barn gjerne må være aktive hele dagen, men rett før leggetid skal de roe seg ned og forberedes til natten. Det kan for eksempel gjøres med et bad.

Det bør være helt stilt når barnet skal sove.

Det er ikke sant.

Selv om barn skal få hjelp til å finne roen, betyr det ikke at de ikke skal kunne høre de voksne. De trenger ikke å oppleve at verden slukkes når de legger seg, men kan godt trenge å høre at de ikke er alene i huset. Normale lyder i huset, som at vi går og rydder, tømmer vaskemaskinen og snakker lavt, kan gjøre barna trygge.

Les også: Søvnproblemer hos barn

Barn bør gå til sengs til samme tid hver dag.

Det er sant.

- Barn bør ha en fast rytme, uansett om det er helg eller hverdag. Skal barnet stå opp til et fast tidspunkt om dagen, er det en forutsetning at det legger seg til faste tider om kvelden. Selv om man gjør unntak enkelte helger, fraråder hun foreldre å la barna være lengre oppe hver fredag og lørdag. Da vil hele døgnytmen forskyves, og det blir problemer mandag morgen. Rytmen vil kanskje normaliseres først på onsdag, og da er det ikke mange dagene med normal rytme igjen.

Gutter og jenter har ulikt søvnmønster.

Det er ikke sant.

Gutter og jenter sover stort sett likt og har like søvnproblemer.

Les også: Risikofaktor å være gutt

Barn skal sove alene så tidlig som mulig.

Det er ikke sant - men med et forbehold.

Barn under seks måneder bør sove i samme rom som foreldrene. Etter denne alderen bør barn og foreldre finne ut av når det passer at barnet sover for seg selv. At barn skal sove alene har ikke alltid vært normalt, det har oppstått etter at vi har fått større hus og flotte barnerom. - Før var det helt vanlig at foreldre sov med barna eller at søsken sov sammen. De fleste barna vil gjerne sove sammen med andre, sier Lyng Hansen.

Barn bør sove ute i frisk luft

Det er hverken sant eller usant.

Mange opplever at barn sover godt ute i frisk luft, men det finnes ikke noe belegg for å si at barn sover best ute - eller at de ved å sove ute bedre tåler infeksjoner. Enkelte barn som er mye syk, for eksempel kronisk mellomørebetennelse eller hjertesykdom, bør ikke sove ute om det er kaldt.