Informasjon

Økt fysisk aktivitet - småbarn

Les Helsedirektoratets råd om hvordan du kan øke det fysiske aktivitetsnivået til småbarn - og resten av familien.

Hopp til innhold

Rådene for økt fysisk aktivitet for familier med småbarn er hentet fra Nasjonal retningslinje for diagnostikk, utredning og behandling av overvekt og fedme hos barn. Utgitt av Helsedirektoratet i 2011.

Råd for økt fysisk aktivitet for småbarn

  • Gå/sykle til og fra barnehage/SFO/skole.
  • Delta aktivt i kroppsøving og friminutt på skolen.
  • Bruk beina så ofte som mulig; gå tur med hunden, gå/sykle til venner og andre aktiviteter, gå alltid trappa, gå til butikken med sekk på ryggen. Dette bør gjelde hele familien, og foreldrene kan gjerne slå følge med barnet til venner og lignende.
  • Ta barna med på tur i skogen, gjerne sammen med venner. Ta med vannflaske og en sunn matpakke. Diskuter aktuelle turløyper med familien. Finnes trimposter i nærheten?
  • Avtal faste dager for familieaktivitet. For noen familier hjelper det å lage en aktivitetskalender over alt som skal skje i familien i løpet av uka.
  • Ha et motiverende turmål; trimpost, lekeplass, venner, fiskedam.
  • Aktivitet etter årstid: Hva gjør barnet som har syklet til skolen når det blir vinter? Aktuelt med skøytebaner og akebakker, eller sykling og trampoline?
  • Finnes det lokale lag som arrangerer lavterskeltilbud for familier? For eksempel isfiske med Jeger­ og fiskerforeninga. Sjekk kommunens nettsider, annonser i avisa og lignende.
  • Motiver til å begynne med faste aktiviteter der det er aktuelt. All-­aktivitet kan være en bra start for de yngste, der de får prøve seg i forskjellige idretter.
  • Ta alltid utgangspunkt i hva barnet selv ønsker å gjøre av aktivitet. Har barnet ingen forslag, samråd deg med foreldrene og kom med alternativer barnet kan velge mellom.
  • Aktivitet ute gir mer bevegelse enn aktivitet inne.
  • For dem som har vansker med å få til regelmessig aktivitet kan det hjelpe med et belønningssystem; barnet får en belønning (f.eks. dra i svømmehall, på kino) etter å ha vært i aktivitet et avtalt antall ganger/over en bestemt periode. Familien bestemmer kriteriene.
  • Bruk data­ og TV­spill som krever at spillerne beveger kroppen.
  • Oppfordre til å bli andpusten og svett i all aktivitet.
  • Familien kan skrive aktivitetsdagbok for å synliggjøre positiv adferd.
  • Gi råd om bekledning. Gode klær er avgjørende for en god opplevelse utendørs.
  • Å gå/sykle tur er aktuelt som regelmessig aktivitet, anbefal for eksempel:
    • Faste dager; ­ for å få det inn som rutine.
    • Fast løype med kupert terreng – ta tiden! Det er motiverende å oppleve at man blir i bedre form ved å gå raskere. Alternativt å gå i minst 20 min. og registrere at man kan gå lenger etter hvert.
    • Gå sammen med venner og/eller familie. Det er mer motiverende og for­ pliktende å gå sammen med andre.
  • Prioriter gaver som fremmer aktivitet til jul og bursdag.
    • Utstyr som sykkel, trampoline, badminton, skritteller, akebrett, skøyter, ski, klær egnet for aktivitet osv.
    • Gavekort eller klippekort til for eksempel svømmehall, skitrekk, bowling.