Informasjon

Matglede og ernæring for livet

Maten du serverer barnet ditt de første leveårene, samt maten du selv spiser og stemningen rundt måltidene legger grunnlaget for matvaner barnet ditt kommer til å ha resten av livet. Sørg da også for å servere mat som forebygger livsstilssykdommer og kreft.

Hopp til innhold

For at barnet ditt skal få et godt kosthold etter at det er avvent med brystmelk/morsmelkerstatning, er det viktig med sunn og variert mat. Det er dessuten viktig å huske hvilken stor påvirkning dere som foreldre har, og at barnet også ofte blir hva du spiser.

Grunnlaget for livslange, gode matvaner starter allerede nå, og da handler det ikke bare om å få i seg nok næring, men også om å forebygge livstilssykdommer. Ifølge boken Mat og medisin (Gunn-Elin Aa. Bjørneboe og Christian A. Drevon) kan det å øke inntak av frukt og grønt med 65 prosent, føre til en reduksjon i krefthyppighet på 23 prosent - noe som utgjør hele 4000 krefttilfeller per år i Norge.

For mye sukker og fett

Sosial- og helsedirektoratets kostholdsundersøkelse blant norske to-åringer viser at mange av to-åringene har et variert kosthold med brød- og kornvarer, frukt, grønnsaker, fisk, kjøtt og melkeprodukter. Dette dekker inntaket av de fleste vitaminer og mineraler. Men undersøkelsen viser også at de har mer sukker og fett i kosten enn anbefalt - derfor rådes vi til å gi barna mindre saft og søte drikker, spise mer frukt og grønnsaker, og til å velge magre melkeprodukter.

Før barnet er to år, bør du ikke fokusere på å begrense andelen fett og kolesterol i barnets kosthold. Etter at barnet har fylt to år, bør fett utgjøre omtrent 30 prosent av det daglige energiinntaket, protein 15 prosent, og karbohydrater 55 prosent. Småbarn bør i likhet med voksne unngå transfett, begrense mengden mettet fett, og fortrinnsvis bruke flerumettet fett i kosten. Et tilstrekkelig fettinntak er viktig for småbarn. Både fordi de har et høyt kaloribehov og små mager, og fordi det er helt nødvendig for at barnet skal vokse og utvikle seg normalt. Mangel på essensielle fettsyrer kan skade utviklingen av sentralnervesystemet, hemme veksten og frarøve barna viktige, fettløselige vitaminer.

Generelt har norske småbarn i følge kostholdsundersøkelsene et for høyt fettinntak. Men vær klar over at både for mye og for lite kan være usunt og skadelig.