Informasjon

Matglede og ernæring for livet

Maten du serverer barnet ditt de første leveårene, samt maten du selv spiser og stemningen rundt måltidene legger grunnlaget for matvaner barnet ditt kommer til å ha resten av livet. Tilby mat som forebygger livsstilssykdommer og kreft.

Temaside om Korona

For at barnet ditt skal få et godt kosthold etter at det er avvent med brystmelk/morsmelkerstatning, er det viktig med sunn og variert mat. Det er dessuten viktig å huske hvilken stor påvirkning dere som foreldre har, og at barnets matvaner ofte blir hva du spiser.

Grunnlaget for livslange, gode matvaner starter allerede nå, og da handler det ikke bare om å få i seg nok næring, men også om å forebygge livstilssykdommer. Ifølge American Institute for Cancer Research viser forskning at et kosthold som i hovedsak er plantebasert, med grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og belgfrukt, spiller en viktig rolle i forebygging av kreft og bidrar til et sunnere liv. Årsaken til at slik mat er gunstig for helsen, er at den er fiberrik, næringsrik og rik på fytokjemikalier (kjemiske forbindelser i planter, for eksempel antioksidanter). Plantebasert mat kan også gjøre det lettere å holde vekten og gi den energien du trenger for å være i fysisk aktivitet.

Høyt inntak av vitamin A

Den landsomfattende kostholdsundersøkelsen blant norske to-åringer ble gjennomført for tredje gang i 2019. Den viser at to-åringene i hovedsak har et kosthold som er i tråd med nasjonale anbefalinger. Unntaket er for stort inntak av mettet fett og vitamin A, og et lavt inntak av jern hos jenter. To-åringene spiser mer grønnsaker, frukt og bær enn før, men mindre frisk frukt og mer industrifremstilt fruktmos. Inntak av vitamin A er langt over anbefalt inntak. Leverpostei er den største kilden til vitamin A. Toåringene drikker mindre søte drikker enn før. Inntak av tilsatt sukker er relativt lavt.

Anbefalt inntak av protein, fett og karbohydrater for barn i ett til to-års alder er 10-15 energiprosent protein, 30-40 prosent fett og 45-60 prosent karbohydrater. Proteininntaket bør gradvis økes til 10 til 20 prosent, som er anbefalt nivå for eldre barn og voksne.

Småbarn bør i likhet med voksne unngå transfett, begrense mengden mettet fett, og fortrinnsvis bruke flerumettet fett i kosten. Et tilstrekkelig fettinntak er viktig for småbarn. Både fordi de har et høyt kaloribehov og små mager, og fordi det er nødvendig for at barnet skal vokse og utvikle seg normalt. Mangel på essensielle fettsyrer kan skade utviklingen av sentralnervesystemet, hemme veksten og frarøve barna viktige, fettløselige vitaminer.

Generelt har norske småbarn i følge kostholdsundersøkelsene et for høyt fettinntak. Men vær klar over at både for mye og for lite kan være usunt og skadelig.

Neste side