Informasjon

Matglede og ernæring for livet

Tilby frukt, grønt og vann

Søte drikker med mye sukker har en rekke negative effekter. Mye søt drikke er koblet til overvekt, kronisk diarè, hull i tennene, dårlig næringsopptak og mistrivsel.

Den beste tørstedrikken er som kjent vann. For å gjøre det mer spennende kan du gjerne pynte vannglasset med litt sitron og en agurkskive. Større barn kan også fristes med noen isbiter og et lekkert sugerør i vannet. Tilby barnet frukt og grønnsaker så ofte som mulig. Skjær det gjerne opp i biter, lag fruktsalat og sørg for at frukten og grønnsakene er friske og rene - så blir det enda mer innbydende.

Les også: Barn kan kveles av mat

Overgangen til å spise selv gir også barnet bedre motorikk, så la barnet prøve å spise selv i så stor grad som mulig. Dette kan også være med på å fremme en følelse av selvstendighet og uavhengighet.

Sørg for å dele opp mat som kan utgjøre kvelningsfare

 

Tilskudd med vitamin D

Hos de fleste barn som spiser vanlig, sunn og variert norsk kost, er det unødvendig med multivitamintilskudd. Det eneste unntaket er D-vitamintilskudd som anbefales fra en ukes alder og gjennom resten av livet. Barn som ammes, bør få tilskudd med vitamin D-dråper fra de er en uke gamle for å forebygge rakitt/engelsk syke. Barn som får morsmelkerstatning, trenger ikke tilskudd.

Tran anbefales ikke det første leveåret.

Noen barn kan ha nytte av multivitamintilskudd. Dette kan være barn som spiser lite eller lite variert og barn med kroniske sykdommer.

Vitamin D-mangel er særlig utbredt blant barn som er mye inne, som ofte har klær som beskytter mot solstråling, og som ikke får vitamin-D tilskudd.

Forrige side Neste side