Informasjon

Slik får du barn til å spise fullkorn

Å spise mat med fullkorn er bra for helsa.

[imported]

Hopp til innhold

Men hvordan få barna til å spise dette helsebringende kornet?

Et kosthold rikt på fullkorn kan motvirke kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer og diabetes. Men selv om forskerne er rimelig enige om dette, er det et dårlig argument når du skal forsøke å gi minstemann gode matvaner.

Det danske nettstedet Sundhet samarbeider blant annet med offentlige myndigheter om å formidle kostholdsråd til det danske folk. På sine nettsider har de samlet råd om hvordan du kan snike fullkorn inn i kostholdet til barna.

Andre valg

Dette er fem råd om hvordan du kan skifte allminnelige produkter med fullkornsprodukter uten at maten virker fremmed for barnet.

  • Velg lasagneplater av fullkorn i stedet for de vanlige når du lager lasagne. Det er vanskelig å se om platene er hvite eller lysebrune når de uansett er dekket med fyll.
  • Skal du lage hjemmelaget pizza? Erstatt halvdelen av hvetemelet med rugmel og pizzadeigen vil inneholde langt mer fullkorn.
  • Klassikeren: Pasta og kjøttsaus. Bytt vanlig pasta med fullkornspasta. Hvis barnet ditt rynker på nesen, kan du finne en hel zoologisk hage kamuflert som fullkornspasta i butikken.
  • Når søthungeren melder seg: I pannekakerøren kan du bytte 2/3 deler av hvetemelet med grahammel. Det gir en nøtteaktig smak. Du kan også prøve med havregryn i røra.
  • Et annet alternativ til søtsaker er havrebomber. De er sunne og gode, og hemmeligheten ligger blant annet i å bruke bananer i stedet for fettstoffer - konsistensen blir likevel bløt og kremet. Dadler eller fiken gir den søtlige smaken.

Se oppskriften på havrebomber nederst på siden

Metter godt og lenge

Fullkorn metter lenge og vel. Barn spiser automatisk mindre godterier hvis de spiser fullkorn. Samtidig vil fullkorn også stabilisere blodsukkeret, og trangen til at spise søte saker vil nesten forsvinne.

Fullkorn er rikt på næringsstoffer som ikke finnes i finsiktet mel eller i andre bearbeidede kornprodukter, for eksempel polert ris.

Nordisk forskning

Høyt inntak av fullkornsmat er det mest fremtredende særtrekket ved det tradisjonelle nordiske kostholdet, skriver NordForsk på sine nettsider. Men de gode effektene av fullkornsdietten er truet av nye matvaner – særlig middelhavsdietten. Dermed må fullkorn vike plassen for pasta, ciabatta og bagetter.

Nå jobber nordiske forskere med å finne sannheten om helseegenskapene til den nordiske brødskiva. Forskningen skjer i regi av NordForsk og de nordiske forskningsrådene. Forskerne skal bruke biologisk materiale og kostholdsinformasjon samlet inn fra mer enn 250 000 innbyggere i Umeå, København og Tromsø.

– Vi vet at et kosthold som er rikt på fullkornsvarer har stor betydning i forhold til sukkersyke og hjerte- og karsykdommer, men på kreftområdet mangler vi tilsvarende kunnskap, sier Anne Tjønneland ved Kræftens Bekæmpelse i en pressemelding fra Norforsk.

Hun mener fullkorn også trolig er en svært viktig del av et kreftforebyggende kosthold – kanskje viktigere enn frukt og grønt. Men at det må ytterligere forskning til for å belyse dette.

Hva er fullkorn?

Fullkorn kan både være hele og bearbeidede kjerner. Det viktige er at alle deler av kornet er tatt med - også skall og kim. Det er nemlig her de fleste fibre, vitaminer og mineraler er.

Ifølge Matportalen er det en utbredt misforståelse at fullkornsbrød skal inneholde synlige kjerner. Fullkornsbrød kan like gjerne være bakt på fullkornmel, slik at kjernene ikke synes. Faktisk trenger ikke fullkornsbrød å se grovt ut. En viktig ting å merke seg når du legger varer i handlekurven, er at mørkt brød og pasta ikke alltid betyr at det er laget med fullkorn. Det kan være farget med for eksmepel malt for at det skal se sunnere ut. En annen misforståelse handler om solsikkekjerner og linfrø. Dette er ikke fullkorn.

Oppskrift på havrebomber

Ingredienser 3 bananer

10-15 stk. tørre dadler eller fiken

2 ts. honning 1 ss. kakaopulver

1 håndfull hakkede nøtter etter behov

1 ts. vaniljesukker eller kanel

Havregryn etter behov

Slik gjør du det:

Bananene blendes eller moses ved hånd sammen med de tørre fruktene til en kremet blanding. Tilsett vanilje eller kanel, honning, kakaopulver og nøtter i deigen og rør sammen. Tilsett så mye havregryn i blandingen at du kan rulle kuler av den. Kulene kan settes kjølig og spises kalde, eller du kan bake dem i ovnen i ca. et kvarter ved 200 grader.

1

Kilder

Referanser

  1. Jacobs D, Meyer H . Inntak av fullkorn og kronisk sykdom . Tidsskr Nor Lægeforen 2004; 124: 1399-401. .
  2. www.dr.dk/sundhed