Nyhetsartikkel

Språk hos ettåringen

Hva kan man forvente at et barn på ett til to år kan forstå?

[imported]
[imported]

Og hvor utviklet er språket?

Et barn mellom ett og to år vil gjerne peke på nese, hake og munn, og elsker å høre en sang om og om igjen. Mange prater i ett sett, mens andre har ennå ikke begynt å snakke så mye.

Den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente spåklig av barn i ulike aldre. På sine hjemmesider gir de også tips til hva du som voksen kan gjøre for å hjelpe barnet språklig.

NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.

Les også de andre artiklene om språk og barn:

Fra to til tre år

Fra tre til fire år

Fra fire til fem år

I denne artikkelen ser vi på barn fra ett til to år.

Hva kan man forvente at barnet forstår?

  • Peke på kroppsdeler når de blir bedt om det.
  • Følge enkle kommandoer og forstå enkle spørsmål som: "Rull ballen", Kyss babyen", "Hvor er skoene?"
  • Kan høre på enkle sanger og historier.
  • Peke på bilder i en bok når den voksne sier navnet.

Språk

  • Sier nye ord hver måned.
  • Benytter et eller to ord for å spørre om noe.
  • Setter sammen to ord: "Mer kjeks", "Mamma bok", "Nei melk".
  • Bruker mange ulike konsonantlyder i begynnelsen av ordene.

Hva kan du som forelder gjøre?

  • Snakk mens du gjør ting. Pek på kjente ting når dere går tur og fortell hva det heter.
  • Snakk enkelt så det er lett for barnet å immitere.
  • Ta en "lydtur" rundt omkring i huset eller inne på rommet til barnet. Introduser barnet for "Klokkemaker tikk takk" som sier t-t-t. Finn den sure katten som sier f-f-f. Og se på bilen som starter motoren og sier v-v-v. Disse lydene vil senere bli gamle venner for barnet.
  • Gi respons. Hvis barnet sier "bil". Kan du si: "Du har rett. Det er en rød, stor bil".
  • Les til barnet hver dag. Finn bøker med store bilder og noen få ord på hver side. Bruk tid og fortell om det dere ser på bildet.
  • Be barnet peke på bilder.
  • Be barnet selv om å gi navn til bilder. Hun eller han vil kanskje ikke gjøre det med en gang, men før eller senere vil barnet overraske deg og si hva dere ser på bildet.

Vil du vite mer?