Og hvor utviklet er språket?
Et barn mellom ett og to år vil gjerne peke på nese, hake og munn, og elsker å høre en sang om og om igjen. Mange prater i ett sett, mens andre har ennå ikke begynt å snakke så mye.
Den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente spåklig av barn i ulike aldre. På sine hjemmesider gir de også tips til hva du som voksen kan gjøre for å hjelpe barnet språklig.
NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.
Les også de andre artiklene om språk og barn:
I denne artikkelen ser vi på barn fra ett til to år.
Hva kan man forvente at barnet forstår?
- Peke på kroppsdeler når de blir bedt om det.
- Følge enkle kommandoer og forstå enkle spørsmål som: "Rull ballen", Kyss babyen", "Hvor er skoene?"
- Kan høre på enkle sanger og historier.
- Peke på bilder i en bok når den voksne sier navnet.
Språk
- Sier nye ord hver måned.
- Benytter et eller to ord for å spørre om noe.
- Setter sammen to ord: "Mer kjeks", "Mamma bok", "Nei melk".
- Bruker mange ulike konsonantlyder i begynnelsen av ordene.
Hva kan du som forelder gjøre?
- Snakk mens du gjør ting. Pek på kjente ting når dere går tur og fortell hva det heter.
- Snakk enkelt så det er lett for barnet å immitere.
- Ta en "lydtur" rundt omkring i huset eller inne på rommet til barnet. Introduser barnet for "Klokkemaker tikk takk" som sier t-t-t. Finn den sure katten som sier f-f-f. Og se på bilen som starter motoren og sier v-v-v. Disse lydene vil senere bli gamle venner for barnet.
- Gi respons. Hvis barnet sier "bil". Kan du si: "Du har rett. Det er en rød, stor bil".
- Les til barnet hver dag. Finn bøker med store bilder og noen få ord på hver side. Bruk tid og fortell om det dere ser på bildet.
- Be barnet peke på bilder.
- Be barnet selv om å gi navn til bilder. Hun eller han vil kanskje ikke gjøre det med en gang, men før eller senere vil barnet overraske deg og si hva dere ser på bildet.