Nyhetsartikkel

Språket til fireåringer

Hva skal man forvente av språket til et barn som har passert fire år?

Barn mellom fire og fem år kan følge med på kompliserte beskrivelser og fortelle entusiastisk om hva de har gjort i dag. Mange liker også å gjenfortelle historier, finne på egne fortellinger og selv lytte når de blir fortalt til.

Hvert barn må få utvikle språket i sitt tempo, men den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente språklig av barn i ulike aldre.

Les også: Tale og språkforstyrrelser hos barn

Serie om språkutvikling

NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.

Tidligere artikler er:

Barn fra ett til to år.

Barn fra to til tre år.

Barn fra tre til fire år.

I denne artikkelen handler det om barn fra fire til fem år.

Hva bør 4-5-åringen forstå og si?

  • Lytte til historier og svare på spørsmål om det han har hørt.
  • Høre og forstå det meste av hva som blir sagt hjemme og på barnehagen.
  • Sette sammen detaljerte setninger.
  • Snakke om et bestemt tema.
  • Kommunisere lett med andre barn og voksne.
  • Si de fleste ord og lyder riktig - men ikke nødvendigvis lyder som: l, s, r, v, z, ch, sh, th.
  • Kan noen bokstaver og tall.
  • Bruke samme grammatikk som resten av familien.

Hva kan du selv gjør for å hjelpe barnet ditt?

  • Snakk om motsetninger som stor og liten, opp og ned og sammenhengen mellom høyre og venstre.
  • Følg barnets beskrivelse når han eller hun forklarer hvordan du skal gjøre noe.
  • Gi full oppmerksomhet til barnet når han eller hun snakker, og gi eventuelle språklige veiledninger etterpå.
  • Når du snakker til barnet ditt – ta pauser og la hun eller han få kommentere det du sier.
  • Bygg videre på barnets vokabular. Forklar definisjonen på nye ord og bruk dem i en sammenheng.
  • Pek ut gjenstander som er like eller er helt ulike.
  • Be barnet om å peke ut gjenstander som ikke hører til i ulike kategorier, og spør også om hun eller han kan forklare hvorfor.
  • Lek rolleleker: Besøk butikken eller legen, bruk aktuelle dialoger og kle dere ut! Også bamsene og dukkene kan snakke og gå i butikken.
  • Les historier som har et enkelt plot. Etterpå kan dere dramatisere deler av historien, eller be barnet om å tegne scener fra den. Still spørsmål fra historien: Hvem; hva, når, hvor og hvorfor?
  • Lek “ jeg ser”. “Jeg ser noe på veggen som er rundt og forteller hvor mye tiden er”. Bytt rolle med barnet.
  • Gi barnet ditt oppgaver som inneholder to steg: Hent genseren din på badet og ta den på.
  • Oppfordre barnet ditt til å forklare hvordan hun eller han har utført noe. For eksempel hvordan hun har bygget lego-huset.
  • Hvis barnet forteller en historie – skriv den ned mens hun eller han forteller. Snart vil barnet forstå betydningen av historiefortelling og skriftspråk.
  • Be barnet om å være med å diskutere daglige aktiviteter. For eksempel kan hun være med på å lage handleliste eller hjelpe til med å planlegge en bursdag. Spør om barnets mening: Hva tror du Petter ønsker seg til bursdagen sin? Hvilken frukt må vi kjøpe når vi er i butikken?

Vil du vite mer?