Nyhetsartikkel

Språket til treåringen

Hvordan kan vi hjelpe et barn mellom tre og fire år med språket og forståelsen av ord?

[imported]
[imported]

Er barnet ditt mellom tre og fire år og prater som en foss? Eller spør om alt? Kanskje er det tvert om, at hun eller han er stille og prater mindre?

Barns spårkutvikling går i rykk og napp. Det finnes neppe noen fasit på hva som er normalt, men den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente spåklig av barn i ulike aldre.

På sine hjemmesider gir de også tips til hva du som voksen kan gjøre for å hjelpe barnet språklig. NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.

Les også de andre artiklene om språket hos barn:

Fra ett til to år

Fra to til tre år

Fra fire til fem år

I denne artikkelen ser vi på barn fra tre til fire år.

Forståelse

  • Hører når du roper fra et annet rom
  • Hører på radio og tv med samme lydstyrke som voksne
  • Svarer hvis du spør: "Hvem?", "Hva?", "Hvor?" og "Hvorfor?"

Språket

  • Forteller om hva som har skjedd på barnehagen eller hjemme hos venner.
  • Også folk som ikke er i familie med barnet, forstår hva hun eller han sier.
  • Bruker setninger med mer enn fire ord.
  • Snakker enkelt uten å reptere ordene.

Hva kan du som voksen gjøre for å hjelpe?

  • Klipp ut bilder fra gamle blader og lag morsomme illustrasjoner. For eksempel: lim inn en hund i en bil slik at det ser ut som om hunden kjører bilen. Hjelp barnet med å forklare hva som er feil med bildet.
  • Sorter bilder og ting i ulike kategorier. Barnet kan peke på hva som ikke hører hjemme hvor. For eksempel: En baby hører ikke hjemme sammen med en hund, katt og en mus. Forklar at det er fordi en baby ikke er et dyr.
  • Utvid ordforrådet til barnet ved å lese, synge og prate om hva du gjør og hvor du går.
  • Les bøker med enkle historier og snakk med barnet om det som skjedde i historien etterpå. Hjelp barnet med å refortelle historien. Fortelle hva du liker best med boka, og få barnet til å fortelle hva hun eller han liker best.
  • Se på familiebilder og be barnet om å forklare hva som skjer på bildene.
  • Barn må få en følelse av at det de sier er viktig. Be barnet om å repetere det han eller hun sier hvis du ikke helt forstår det.
  • Lek rolleleker med utkledning eller med dukker og bamser. Det er god trening i sosial kommunikasjon.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser