Informasjon

Sult eller kjedsomhet?

Er barnet ditt sultent rett etter måltidet?

[imported]
[imported]

Og vil han eller hun gjerne ha noe å spise både i tide og utide?

Det er greit å tilby litt snacks i ny og ne, men av og til bør du like gjerne la være.

For ifølge amerikanske Kids Health kan barn i førskolealder bruke ordet sulten om kjedsomhet, ensomhet, tristhet, eller andre følelser de ikke forstår eller ikke kan sette ord på.

Hvis barnet klager over sult, kan du forsøke å sette deg ned og prate litt: Hva holder du på med nå? Vil du at jeg skal komme og leke med deg en stund? Hvis barnet da glemmer at hun spurte etter mat, vet du at det var oppmerksomheten din som var det viktigste.

Les også: Riktig kost for småbarn

Snakk om det!

Det kan være lurt at foreldrene snakker med barna om hva det betyr å være sulten, og hva det betyr å være mett. De fleste av oss er født med evnen til å kjenne kroppens behov for mat, men over tid kan vi lære oss til å ignorere disse signalene, som igjen kan føre til at vi spiser for mye og får en usunn vektøkning.

Les også: Stort fat - mer mat

Barn som virkelig forstår når de er sultne - eller når de er mette - kan fint regulere hvor mye mat de må spise. Barn som ikke forstår når de er mette, har større risiko for å bli overvektige.

Les også: Slik får du barn til å spise fullkorn

Hva er mett?

Du som voksen kan hjelpe barnet til å forstå når det er mett. Her er noen tips:

  • Ikke bruk regelen om at alt på tallerkenen må spises opp. La barnet vite at det er ok at hun slutter å spise hvis hun føler seg mett. Dette oppmuntrer barnet til å kjenne på sin egen sult og metthetsfølelse.
  • Forklar hvordan du selv har det når du spiser: "Selv om maten er veldig god, må jeg slutte nå siden jeg er mett".
  • Barn ser hva andre sier og gjør. Hvis foreldre og søsken har gode matvaner, vil førskolebarnet få gode eksempler å følge.

Sulten dagen lang

Et førskolebarn spiser gjerne tre måltider om dagen, pluss et eller to mellommåltid. Men mange ville nok velge å spise litt hele dagen om de fikk muligheten til det. Dette kan imidlertid føre til at barnet aldri føler seg sulten til et vanlig måltid.

Men det er flere grunner til å holde barnet borte fra småspisingen: Barn som er sultne, er ofte mer åpne for å prøve nye matvarer og spise den maten som blir servert. Dessuten vil småspising øke kaloriinntaket og dermed øke faren for overvekt. Mens småspising av søt mat øker faren for hull i tennene.

Les også: Er barnet ditt overvektig?

Så er det også viktig å huske at på ekstra aktive dager er det normalt at barnet trenger mer å spise - og man kan være mer fleksibel med mellommåltidene.

Tips til mellommåltidet

Et mellommåltid kan være en viktig del av barnets kosthold. Og kanskje den eneste måten å få barnet til å spise grønnsaker på. Her er noen tips til mellommåltidet:

  • Ha alltid sunn snacks i kjøleskapet. La barnet velge sine egne snacks blant et par næringsrike alternativer.
  • Skjær grønnsaker i staver eller lag morsomme figurer. Hvem kan motstå en gulrotrose?
  • Tilby ulike snacks-alternativer, ikke bare de som barnet allerede liker. Og ikke gi opp matvarer som er blitt avvist tidligere. Det kan ta flere forsøk før barnet aksepterer ny mat.
  • Ha en tidsplan for måltider og snacks. Dermed kan barnet styre sin egen sult og kan lære seg at det er ok å hoppe over et måltid eller mellommåtid fordi det vil være en ny mulighet ved neste planlagte tidspunkt.
  • Ikke la barnet spise foran TV-en. Server maten ved bordet.
  • Ha mest mulig sunn mat i huset.
  • La barnet få være med å hjelpe til, for eksempel med å kutte grønnsaker.
  • Hold et øye med barnet og se hvordan matvanene påvirker humøret. Førskolebarn kan forveksle kjedsomhet eller tretthet med sult. Prøv å finn ut hva barnet virkelig trenger- kanskje er det leketid med deg?

Les også: Matkresne småbarn

Kilde: Kids Health