Nyhetsartikkel

Yoghurt til barn

De fleste små barn liker yoghurt. Men hvor godt kjenner du til innholdet?

Denne informasjonen er basert på artikkelen "Barn og yoghurt" fra helseetaten, Oslo kommune

Naturell yoghurt er den opprinnelige yoghurten og inneholder ikke tilsatt sukker. Fettinnholdet tilsvarer enten helmelk eller lettmelk. Dette er det beste valget for barn, men det er kanskje ikke barna selv enige i? I denne artikkelen kan du lese om de ulike typene yoghurt, hva de inneholder og hvordan du leser varedeklarasjonen.

Et lite yoghurtbeger inneholder omtrent 125 gram yoghurt. Hvor mye fett, protein og karbohydrater yoghurten inneholder, er oppgitt per 100 gram vare om du leser varedeklarasjonen.

Selv om produsenten ikke oppgir hvor mye sukker det er i et beger, vil mengde karbohydrater gi en pekepinn. Jo mer karbohydrater, jo mer sukker er det trolig tilsatt. Mengde sukker som er tilsatt i yoghurt, varierer fra 0 til 14 gram. Til hverdags bør du velge en med lite tilsatt sukker.

Husk at yoghurt også i noen tilfeller blir søtet med kunstig søtningsmiddel. Dette kan være aspartam, acesulfam K og sukralose. Til barn under 3 aår bør det ikke gis mat eller drikke som er kunstig søtet, og til barn over tre år anbefales det å begrense matvarer som er kunstig søtet.

Fettet i yoghurten er mettet fett, noe vi gjerne må spise mindre av. Yoghurt kan inneholder alt fra 0.1 til 9 gram fett - per hundre gram.

Fett og sukker

Hvilke yoghurter inneholder hva?

Yoghurt naturell lett

Tilsatt sukker0 gram
Fett1,5 gram
Dette er den opprinnelige yoghurten. Sukker kan være tilsatt i små mengder, og fettinnholdet tilsvarer enten helmelk eller lettmelk. Tilsett eventuelt frukt eller bær for å gi farge og smak. For barna er naturell yoghurt det beste valget.

Yoghurt naturell

Tilsatt sukker 0 gram
Fett4 gram

Fruktyoghurt med nøkkelhull

Tilsatt sukker3 gram
Fett0,6 gram

Fruktyoghurt

Tilsatt sukker7 gram
Fett3,4 gram
I fruktyoghurt er det tilsatt varierende mengder sukker. Fettinnholdet tilsvarer omtrent helmelk, så sant fruktyoghurten ikke er en lettvariant. Velg fruktyoghurt med lite tilsatt sukker og lite fett.

Fruktyoghurt med müsli

Tilsatt sukker10 gram
Fett3,3 gram
Både yoghurt og müsli kan være tilsatt sukker. Porsjonsstørrelsen er som regel stor. Fettinnholdet varierer med yoghurt type. Alternativ: Tilsett havregryn eller nøkkehullsmerket kornblanding til naturell yoghurt.

Dessert-yoghurt

Tilsatt sukker13 gram
Fett5 gram
Dessert-yoghurt inneholder mye sukker. Fettinnholdet tilsvarer helmelk eller fetere.

Tilbake til sukkeret: Helsedirektoratet anbefaler at tilsatt sukker ikke bør være mer enn 10 prosent av det daglige energiinntaket for å sikre at man får nok av livsnødvendige næringsstoffer og samtidig minsker risikoen for tannråte og overvekt.

For barn fra 1-3 år betyr dette 30 gram tilsatt sukker per dag. For barn fra 4-6 år betyr det høyst 40 gram per dag, og for barn mellom 7-10 år: 50 gram.

På yoghurtbegeret står det kanskje at produktet inneholder 8 prosent sukker. Det betyr at det er 8 gram sukker i 100 gram vare. Tre dl yoghurt - som er omtrent to porsjoner - vil da gi 20-30 g sukker - som for et lite barn tilsvarer den maksimalt anbefalte sukkermengden per dag.

Probiotika

Hvis barnet ikke drikker melk eller spiser ost, kan yoghurt være en viktig kalsiumkilde.

Det er gjort mange undersøkelser på effekten probiotika har på barn og voksne. Artiklene Gir probiotika friskere barn? og Probiotika kan holde barn friske omtaler to slike studier. Også Barneallergistudien i Trondheim har undersøkt om inntak av probiotika kan forebygge allergi og astma.

Men ifølge Helseetaten i Oslo kommunes brosjyre om barn og yoghurt er det så langt ikke nok dokumentasjon om sikkerheten ved å gi barn mat med probiotika flere ganger daglig over en lengre periode. Derfor anbefales det at produkter tilsatt probiotika ikke bør gis til barn under ett år. For barn i alderen 1-3 år bør yoghurt med probiotika begrenses til ett lite beger per dag.

Det kan også være greit å tenke igjennom hvor mye melk det melkeglade barnet egentlig får: Mengden kumelk og kumelkprodukter bør begrenses til små barn (til maksimalt cirka 5-6 dl per dag, inkludert yoghurt), for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet.