Informasjon

Kosthold i svangerskapet

Hopp til innhold

Som gravid spiser du for to, men ikke for to voksne. Det ekstra energibehovet som kreves under svangerskap tilsvarer omtrent næringsinnholdet i følgende måltid: en skive brød med pålegg, et glass skummet melk og et eple. Riktig kost under svangerskap er det som vi alle kjenner som "sunn kost". Det anbefales å holde en regelmessig måltidsrytme med 3-5 måltider. Dette medfører mindre fare for forstoppelse og andre mageplager under svangerskapet, og det gjør det enklere å sikre tilstrekkelig næring.

Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet enn det vil være noen gang senere i livet. Mange av matvarene som nevnes i denne artikkelen, er lite brukt i et normalt norsk kosthold, og vil derfor bare gjelde en liten gruppe gravide. Sannsynligheten for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene, er liten, men Mattilsynet anbefaler likevel gravide å følge rådene i artikkelen.

Les mer her:

Koder

Hyppighet: Svært vanlig

Trimester: Alle

Søkeord: mat, kost, kostråd, spise, kosthold