Informasjon

Trening og graviditet

Hopp til innhold

Søkeord: trening, idrett, sport, fysisk aktivitet, løping, kondisjon, mosjon, styrketrening

Kvinner som trener, opplever enklere svangerskap, mindre kompliserte fødsler, de har bedre selvfølelse og blir sjeldnere deprimerte. Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det ypperlig å begynne nå. For så lenge du tar noen enkle forholdsregler, er det bare positivt for både deg og barnet ditt at du holder deg aktiv - så fremt du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer. Visse symptomer skal du være på vakt overfor når du er gravid og trener.

Anatomiske og fysiologiske endringer i svangerskapet kan påvirke muskelskjelettapparatet både i hvile og under fysiske anstrengelser. Den mest åpenbare endringen er vektøkning. Andre store endringer av betydning for fysisk aktivitetsnivå i svangerskapet er endringer i blodsirkulasjon, den voksende livmoren, økt oksygenbehov, ernæringsbehovet, temperaturregulering, fosterets reaksjon på trening, og eventuelt en legevurdering. De aller fleste har godt av å trene i svangerskapet, men noen få tilhører grupper som bør være forsiktige med trening.

Det er store individuelle forskjeller i når det er greit å begynne trening etter fødselen. Noen kan begynne treningen etter et par uker, mens andre trenger å vente mer enn seks uker. Men enkelte øvelser kan alle starte med allerede dagen etter fødselen. Konkurranseutøvere med et ukomplisert svangerskap bak seg, kan gjenoppta trening allerede to uker etter fødselen. På samme måte som du trappet ned treningen gjennom svangerskapet, må du nå trappe treningen gradvis og forsiktig opp igjen.

Les mer her: