Nyhetsartikkel

Gravid og vondt i ryggen: Sju råd som kan hjelpe

God holdning og fysisk aktivitet er noen av rådene for å lindre eller unngå ryggplager når du er gravid.

Ryggsmerter under graviditet er ikke uvanlig. Og det er ikke rart: Du går opp i vekt, tyngdepunktet ditt endres, og hormonene gjør ledd, leddbånd og bindevev mykere.

Men ryggsmerter under graviditet kan ofte forebygges og lindres.

Her er syv råd for å unngå eller lindre plagene. Rådene er hentet fra amerikanske Mayo Clinic.

1Øv på god holdning

Når babyen vokser, endrer tyngdepunktet seg. For å unngå å havne for mye frampå,  kompenserer man gjerne med å lene seg bakover. Dette kan belaste musklene i korsryggen og bidra til ryggsmerter under svangerskapet.

Noen prinsipper for god holdning er: 

  • Stå rett
  • Hold brystet hevet.
  • Slapp av i skuldrene 
  • Ikke lås knærne

Når du står i ro, finn en komfortabel bred stilling for best mulig støtte. Hvis du må stå i lange perioder, hvil en fot på en lav krakk, for eksempel - og ta deg tid til pauser.

Tenk på holdningen når du sitter også. Velg en stol som støtter ryggen din, eller legg en liten pute bak korsryggen.

2. Bruk riktig utstyr

Bruk sko med lave hæler - ikke flate sko. De må gjerne ha god støtte rundt buen. Unngå høye hæler som ytterligere kan flytte balansen fremover og føre til at du faller.

Du kan også vurdere å bruke et svangerskapsbelte. Selv om forskning på effektiviteten til svangerskapsbelter er begrenset, er det noen kvinner som synes dette er nyttig. 

3. Løft riktig

Når du løfter, sett deg på huk og løft med bena. Ikke bøy i midjen eller løft med ryggen. Kjenn dine egne grenser. Be om hjelp hvis du trenger det.

4. Sov på siden
Sov på siden, ikke på ryggen. Hold ett eller begge knærne bøyd. Vurder å bruke graviditet- eller støtteputer mellom de bøyde knærne, under magen og bak ryggen.

Gravide bør ikke sove på ryggen

5. Har du prøvd massasje, varme eller kulde?
Det er lite bevis for at dette rådet fungerer, men noen mener massasje eller bruk av varmepute/ispose lindrer smerter. 

6. Vær fysisk aktiv hver dag
Regelmessig fysisk aktivitet kan holde ryggen sterk og kan lindre ryggsmerter under graviditet. Aktiviteter som å gå eller trene i vann er fint. En fysioterapeut kan også vise deg tøyninger og øvelser som kan hjelpe mot ryggplager. Å tøye korsryggen kan også være lurt. Forslag til øvelse er: Plasser hender på knærne med hodet på linje med ryggen. Trekk inn magen, rund ryggen litt. Hold i flere sekunder, og slapp av i mage og rygg. Ta flere repetisjoner. 

Graviditet og trening i varme omgivelser

7. Akupunktur eller kiropraktor
Noen hevder at akupunktur og kiropraktisk behandling kan lindre ryggsmerter under graviditet. Men det er behov for mer forskning for å kunne si noe om effekten av dette. Hvis du vurderer komplementær behandling, børe du snakke med legen din om dette, og fortell alltid behandler at du er gravid. 

Kan være et tegn

Har du alvorlige ryggsmerter under graviditeten, eller smertene varer mer enn to uker, kan du snakke med legen om dette. 
Husk at ryggsmerter under graviditet kan være et tegn på for tidlig fødsel eller urinveisinfeksjon. Hvis du har ryggsmerter under graviditet som er ledsaget av blødning, feber eller svie under vannlating, kontakt helsepersonell med en gang.