Informasjon

Råd om trening i svangerskapet

I dokumentet finner du treningsråd for å fremme generell helse og fysisk form. I siste avsnitt omtales idrettsutøvere spesielt.

Type trening

Trening for å bygge opp og vedlikeholde god form hos ikke-gravide består i aktiviteter som styrker hjertelungefunksjonen (kondisjonstrening) og muskelskjelettfunksjonen (styrketrening)1. Trening i svangerskapet bør inneholde de samme elementene. Kondisjonstrening kan bestå i aktiviteter som bruker store muskelgrupper i kontinuerlige, rytmiske bevegelser, for eksempel i form av å gå mer, fotturer i skog og mark, løping, dans, svømming, sykling, roing, langrenn, skøyteløping, aerobics. Fordi god kontroll av treningsintensiteten er ønskelig, særlig i oppstartsfasen av et treningsprogram, så er de mest målbare aktivitetene som å gå eller sykle på ergometersykkel, særlig nyttige. Det finnes ingen kunnskap som tilsier at gravide ikke kan delta i de beskrevne treningsaktivitetene. Visse aktiviteter innebærer fallrisiko, for eksempel skigåing, andre innebærer større belastninger på leddene, for eksempel jogging og tennis. Det er imidlertid ingen grunn til å fraråde slike aktiviteter, men den enkelte gravide må vurdere egne ferdigheter og belastninger.

Trening i svangerskapet
Trening i svangerskapet

Styrketrening er en viktig del av den generelle treningen og fremmer funksjonen i muskelskjelettapparatet. Treningen består i både motstandstrening (vektløfting) og bøyeøvelser. Det er begrenset med kunnskap om styrketrening i svangerskapet, men generelt anbefales det å trene med litt lavere vekter med mange repetisjoner. Fordi leddbånd blir slappere i svangerskapet, bør den enkelte gravide tilpasse bøyeøvelser i forhold til sin situasjon.