Informasjon

Kostråd til gravide

Når du er gravid, er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger.

Temaside om Korona

Denne artikkelen er utviklet av Matportalen, og gjengis her med deres tillatelse.

Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet enn det vil være noen gang senere i livet. Mange av matvarene som nevnes nedenfor, er lite brukt i et normalt norsk kosthold, og vil derfor bare gjelde en liten gruppe gravide. Sannsynligheten for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene, er liten, men Mattilsynet anbefaler likevel gravide å følge rådene nedenfor.

Når du er gravid, er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. 

Kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa, og kjøttkraften skal være klar.

  • Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.
  • Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen av samme årsak.
  • Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innafor holdbarhetsdato for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. 
Neste side