Informasjon

Kostråd til gravide

Når du er gravid, er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger.

Hopp til innhold

Denne artikkelen er utviklet av Matportalen, og gjengis her med deres tillatelse.

Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet enn det vil være noen gang senere i livet. Mange av matvarene som nevnes nedenfor, er lite brukt i et normalt norsk kosthold, og vil derfor bare gjelde en liten gruppe gravide. Sannsynligheten for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene, er liten, men Mattilsynet anbefaler likevel gravide å følge rådene nedenfor.

Når du er gravid, er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. De viktige næringsstoffene kan du lese om i brosjyren "Ernæring i svangerskapet", som deles ut på helsestasjonen. Brosjyren kan du også få tilsendt gratis fra Sosial- og helsedirektoratet, avdeling for ernæring.

Kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge - blant annet reinkjøtt, vilt, ferskvannsfisk, sopp og ville bær - fortsatt inneholde noe radioaktivitet. Gravide bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året. Se Kostholdsråd for matvarer forurenset med radioaktivitet.

Gravide bør ikke spise selkjøtt fra Vestisen fordi det kan inneholde høye mengder kvikksølv. Hvalkjøtt var tidligere frarådet av samme årsak, men dette rådet er nå opphevet, da undersøkelser fra 2012 viser lave nivåer av miljøgifter i kjøtt fra vågehval. 

Bearbeidede kjøttprodukter

Du som er gravid, bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Fisk og skalldyr

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk). Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

  • Blåkveite over 3 kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
  • Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
  • Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer her.

Bearbeidede fiskeprodukter

Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Sushi

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

Når du lager sushi selv:

Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå, bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk). Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20°C eller lavere i minst 24 timer. (Les mer her)

Les mer om vurderingen fra VKM her

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over).

Påleggsild

Gravide kan spise påleggsild. Når du lager påleggsild selv: Husk å frysen ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter (se rådet for sushi over).

Melk og ost

Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned i teksten.

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

  • Upasteurisert melk
  • Ost av upasteurisert melk.

Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen.

Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått, og om det er benyttet ikke pasteurisert melk, gjelder innen hele EØS-området.

I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”.

Er du usikker på om melke- eller osteproduktet du skal kjøpe er pasteurisert, bør du spørre i butikken. Det kan også være lurt å være spesielt oppmerksom på dette i utlandet.

Myke og halvmyke oster

Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.

Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

  • 1 - 2 kopper kaffe per dag eller
  • 3 - 4 kopper te per dag, eller
  • 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe, bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

Måseegg

I enkelte deler av Nord-Norge er det populært å spise måseegg i løpet våren/sommeren. Måseegg kan være forurenset med miljøgifter. Gravide bør derfor ikke spise måseegg.

Viktig å tenke på

Følgende råd gjelder matlaging generelt, men som gravid bør du være ekstra opptatt av god hygiene:

  • Vask hendene før du lager mat, før du spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer. Gravide bør være spesielt nøye med å vaske hendene etter å ha vært i kontakt med jord, sand eller katter.
  • Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Jordbakterier kan gi alvorlige infeksjoner.
  • Bruk rene redskaper.
  • Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 70° C drepes de fleste bakterier. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om eller la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.
  • Hold rå og tillaget mat fra hverandre. Matforgiftningsbakterier kan overføres fra en råvare til en ferdig rett.

Allergi

Når du er gravid, er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Gravide behøver ikke å ta noen forholdsregler for å forebygge allergi hos barnet.

Medisiner og helsekostprodukter

Medisiner bør kun tas i samråd med helsepersonell.

Du bør også være forsiktig med enkelte helsekostprodukter når du er gravid. Ofte brukes urter og nye, ukjente stoffer i produktene, og forskningen på hvordan slike ingredienser påvirker fosteret, er mangelfull.

Mattilsynet advarer gravide mot å ta CLA-preparater. Ta kontakt med helsepersonell hvis du vil ha mer detaljerte råd.

I utlandet

Mange land har en høyere forekomst av skadelige bakterier og parasitter enn vi har i Norge. (se Skadelige bakterier og parasitter) Det er derfor klokt av deg som gravid å være ekstra forsiktig med mat i utlandet. De hygienereglene du praktiserer i Norge, må praktiseres enda strengere i utlandet. Unngå spesielt rått kjøtt, uvaskede grønnsaker, frukt og bær. Ha rådene i bakhodet også når du er på restaurant. Snakk med helsepersonell før du reiser.

Alkohol og tobakk

Alle rusmidler moren får i seg, går over til barnet via morkaken. Særlig i første del av svangerskapet, mens indre organer dannes, er barnet følsomt for rusmidler. Kjente skader er misdannelser av hjernen og andre indre organer. For alkohol er det ikke kjent noen minstemengde for hva som kan være skadelig for fosteret. Derfor anbefales totalavhold fra alkohol gjennom hele svangerskapet. Mer informasjon finner du hos Sosial- og helsedirektoratet: Alkohol og graviditet.

Giftige stoffer i tobakk går over til fosteret. Røyking reduserer også blodforsyningen til fosteret ved sammentrekning av blodårene i morkaken og ved lavere oksygeninnhold i morens blod. Røykende mødre føder i snitt barn som veier 200 gram mindre enn barn av ikke-røykende mødre. En lang rekke komplikasjoner før og etter fødsel er mer utbredt hos barn av røykende mødre.

Honning

Gravide kan trygt spise honning. Når barnet kommer, må du imidlertid huske at spedbarn ikke må få honning. Honning kan inneholde en bakterie som er særlig farlig for barn under 12 måneder. (Se avsnittet om Clostridium botulinum under Tradisjonelle matforgiftningsbakterier).

Kalkproduktet 'Calabash chalk'

Gravide bør ikke spise "Calabash chalk". Kalkproduktet er tradisjonelt brukt av gravide kvinner fra Nigeria og andre vestafrikanske land - for blant annet å lindre morgenkvalme under graviditeten. Produktet - som også kalles "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone" - inneholder tungmetallet bly.

Vil du vite mer?

Lenker til artikler i Matportalen

Artikler i Pasienthåndboka