Informasjon

Diverse råd til deg som er gravid

Bading, hårbehandling og sex. Hva er greit når du er gravid?

Hopp til innhold

Sex

Seksuelt samleie i svangerskapet er ikke forbundet med uheldige følger så lenge graviditeten forløper normalt. Du kan ha sex så ofte du vil, men det er ikke alltid du har lyst. Hormonelle svingninger, slitenhet og kvalme kan dempe den seksuelle lysten. Etter som graviditeten går fremover, vil vektøkning, ryggsmerter og andre symptomer kunne dempe din entusiasme for sex.

Mange tror at sex i svangerskapet kan øke risikoen for abort, men det er ikke tilfelle. Tidlige aborter har vanligvis sammenheng med kromosomfeil eller andre problemer med utviklingen til fosteret. Det har ingen sammenheng med hva du gjør eller ikke gjør.

Så lenge du er komfortabel med det, så er de fleste seksuelle posisjoner ok i svangerskapet. Ettersom graviditeten tiltar, kan du finne ut selv hvilke posisjoner du synes er mest behagelig. Heller enn å ligge på ryggen, kan du ønske å ligge på siden eller oppå din partner. Vær kreativ og nyt den gjensidige gleden ved god sex.

Medisiner og urtepreparater

Mange medisiner og urtepreparater mangler dokumentasjon på at de er trygge å bruke i svangerskapet. Særlig gjelder det i første tredjedel av svangerskapet. Andre medisiner og urtepreparater er trygge å bruke. Vær forsiktig og forhør deg med legen og/eller apoteker om nødvendige medisiner som du kan/bør ta.

Alkohol

Det er ingen kjent grense for hva som er trygt alkoholforbruk under svangerskapet. Det anbefales derfor totalavhold.

Narkotika

Bruk av illegale stoffer i svangerskapet er forbundet med risiko for fosterskade. Metadonbehandling av opiatavhengige kan være livreddende.

Røyking

Gravide bør ikke røyke. Røyking i svangerskapet øker faren for at barnet blir lite. Og små barn har økt risiko for komplikasjoner i svangerskapet, under fødselen og etter fødselen.

Hårbehandling

Hårfarging og hårbehandling er ikke vist å skade fosteret, men det tilrås likevel å unngå dette i første tredjedel av svangerskapet.

Arbeidsplassen

Enkelte arbeidsplasser kan være mindre egnet for gravide. Det gjelder særlig arbeid som innebærer langvarig ståing eller eksponering for kjemikalier som er forbundet med komplikasjoner i svangerskapet.

Fysisk trening

Fysisk trening i svangerskapet anses generelt som positivt, med noen få unntak. Gravide kvinner bør være forsiktige med å delta i idrettslige aktiviteter med risiko for å falle eller bli utsatt for slag eller spark mot buken. Dykking bør unngås under svangerskapet fordi fosteret har økt risiko for dekompresjons komplikasjoner.

Generelt bør aktivitetsnivå av trening tilpasses fysisk form før svangerskap og kvinnens dagsform. For de fleste friske gravide anbefales det minst 30 minutter med moderat trening de fleste dagene i uken. Tidligere fysisk inaktive gravide kan begynne med 10-20 minutter lav intensitet trening annenhver dag. Du bør unngå treningsprogram med mål for å komme i toppform eller for å delta på idrettskonkurranse. Men, hvis du trente med høy intensitet før svangerskapet kan du fortsette, forutsatt at dagsformen tillater det. 

Varme bad og badstu

Varme bad og badstu bør sannsynligvis unngås i første tredjedel av svangerskapet.

Flyreiser

Å reise med fly er trygt for gravide inntil ca. 4 uker før forventet nedkomst. Lengre flyreiser kan være forbundet med økt risiko for blodpropp-sykdom i leggene. Diskuter dette med legen din før du reiser.

Fødsel

Generelt anbefales det å kontakte fødeavdelingen når riene begynner å komme regelmessig.

Dersom fostervannet går, må du kontakte jordmor, lege eller fødeavdelingen. For gravide der fosterhodet ikke er festet (eller setet til fosteret ved seteleie), anbefales det at de legger seg ned og eventuelt transporteres liggende til fødeavdelingen, konferer eventuelt med fødeavdelingen.

Amming

Amming er den beste ernæringsmetoden for de fleste barn. Unntaket er dersom mor har HIV-infeksjon, er narkoman eller bruker visse medisiner.

Vil du vite mer?

Animasjoner