Informasjon

Diverse råd til deg som er gravid

Bading, hårbehandling og sex. Hva er greit når du er gravid?

Hopp til innhold

Sex

Seksuelt samleie i svangerskapet er ikke forbundet med uheldige følger så lenge graviditeten forløper normalt. Du kan ha sex så ofte du vil, men det er ikke alltid du har lyst. Hormonelle svingninger, slitenhet og kvalme kan dempe den seksuelle lysten. Etter som graviditeten går fremover, vil vektøkning, ryggsmerter og andre symptomer kunne dempe din entusiasme for sex.

Mange tror at sex i svangerskapet kan øke risikoen for abort, men det er ikke tilfelle. Tidlige aborter har vanligvis sammenheng med kromosomfeil eller andre problemer med utviklingen til fosteret. Det har ingen sammenheng med hva du gjør eller ikke gjør.

Så lenge du er komfortabel med det, så er de fleste seksuelle posisjoner ok i svangerskapet. Ettersom graviditeten tiltar, kan du finne ut selv hvilke posisjoner du synes er mest behagelig. Heller enn å ligge på ryggen, kan du ønske å ligge på siden eller oppå din partner. Vær kreativ og nyt den gjensidige gleden ved god sex.

Medisiner og urtepreparater

Mange medisiner mangler dokumentasjon på at de er trygge å bruke i svangerskapet. Særlig gjelder det i første tredjedel av svangerskapet. Du bør derfor helst unngå medisiner i svangerskapet. Forhør deg med legen om nødvendige medisiner som du må ta.

Alkohol

Det er ingen kjent grense for hva som er trygt alkoholforbruk under svangerskapet. Det anbefales derfor totalavhold.

Narkotika

Bruk av illegale stoffer i svangerskapet er forbundet med risiko for fosterskade. Metadonbehandling av opiatavhengige kan være livreddende.

Røyking

Gravide bør ikke røyke. Røyking i svangerskapet øker faren for at barnet blir lite. Og små barn har økt risiko for komplikasjoner i svangerskapet, under fødselen og etter fødselen.

Hårbehandling

Hårfarging og hårbehandling er ikke vist å skade fosteret, men det tilrås likevel å unngå dette i første tredjedel av svangerskapet.

Arbeidsplassen

Enkelte arbeidsplasser kan være mindre egnet for gravide. Det gjelder særlig arbeid som innebærer langvarig ståing eller eksponering for kjemikalier som er forbundet med komplikasjoner i svangerskapet.

Fysisk trening

Gravide kvinner bør være forsiktige med å delta i idrettslige aktiviteter med risiko for å falle eller bli utsatt for slag eller spark mot buken. Dykking er ikke anbefalt i svangerskapet. Forøvrig er fysisk trening i svangerskapet positivt. Det anbefales minst 30 minutter med moderat trening de fleste dagene i uken. Gravide som driver hard fysisk trening, bør ved ca. halvgått svangerskap begynne å dempe intensiteten i treningen.

Varme bad og badstu

Varme bad og badstu bør sannsynligvis unngås i første tredjedel av svangerskapet.

Flyreiser

Å reise med fly er trygt for gravide inntil ca. 4 uker før forventet nedkomst. Lengre flyreiser kan være forbundet med økt risiko for blodpropp-sykdom i leggene. Diskuter dette med legen din før du reiser.

Fødsel

Generelt anbefales det å kontakte fødeavdelingen når riene begynner å komme regelmessig.

Dersom fostervannet går, må du kontakte jordmor, lege eller fødeavdelingen. For gravide der fosterhodet ikke er festet (eller setet til fosteret ved seteleie), anbefales det at de legger seg ned og eventuelt transporteres liggende til fødeavdelingen, konferer eventuelt med fødeavdelingen.

Amming

Amming er den beste ernæringsmetoden for de fleste barn. Unntaket er dersom mor har HIV-infeksjon, er narkoman eller bruker visse medisiner.

Vil du vite mer?

Animasjoner