Informasjon

Gravid - og full av spørsmål

Kan jeg trene styrke? Hva bør jeg drikke? Og hva bør jeg ikke spise?

Hopp til innhold

Mange spørsmål fra gravide kvinner handler gjerne om trening og mat. Hva bør jeg gjøre og hva bør jeg unngå?

På nhi.no finner du trygg informasjon om det du trenger å vite for å ta vare på din egen og fosterets helse.

Les her: Graviditet - enda en grunn til å begynne å trene

Nytt hefte

Kanskje har du opplevd å få ulik informasjon fra forskjellig hold? Mange hevder å ha monopol på sannheten, og mens noen har lest én ting, har andre hørt noe annet.

Les her: Svangerskap og kosthold

Dette er en av årsakene til at Helsedirektoratet har laget publikasjonen «Gravid». Dette er et nytt hefte som har samlet den viktigste informasjonen om hva som er bra for både mor og barn under svangerskapet. Under følger de vanligste rådene som blir gitt til gravide kvinner:

Hva kan jeg trene?

  • Har du ikke vært fysisk aktiv tidligere, bør du komme i gang med moderat fysisk aktivitet under svangerskapet.
  • Driv gjerne moderat styrketrening.
  • Trening av bekkenbunnsmuskulaturen er spesielt viktig, både under svangerskapet og etter fødselen.
  • Når du er gravid, bør du unngå anstrengende fysisk aktivitet om det er svært varmt, om det er høy luftfuktighet eller om du har feber.
  • Etter 3. måned bør du unngå kontaktidretter som kampsport, fotball og håndball.
  • Ekstremidretter anbefales ikke når du er gravid.

Les også: Trygg trening med passasjer

Visste du at?

  • Du kan trene helt fram til fødselen, med mindre det oppstår spesielle forhold. Intensiteten må du tilpasse utviklingen i svangerskapet og din egen opplevelse av aktiviteten.
  • Du kan trene sit-ups så lenge det ikke gir deg ubehag eller smerter, men du får liten effekt av sit-ups når magen blir større siden de rette magemusklene er strukket.
  • Hopping er i utgangspunktet ikke skadelig for fosteret, men du bør tilpasse hoppingen til utviklingen i svangerskapet. De siste månedene vil de fleste føle det mindre behagelig å hoppe, og da kan man gjerne gjøre tilsvarende aktivitet eller øvelse uten hopp.

Hvilke vitaminer og mineraler trenger jeg?

  • Spis folat ? 400 mikrogram pr dag? dersom du planlegger å bli gravid eller så fort du vet du er gravid. Fortsett fram til 12. svangerskapsuke.
  • Du trenger påfyll av vitamin D. Drikk fem milliliter tran eller tilsvarende i trankapsler.
  • Du trenger 900 milligram kalsium pr. dag. Dette får du gjennom melkeprodukter, ost, nøtter, tørket frukt og grønne grønnsaker.
  • Gravide bør ikke bruke naturlegemidler, siden det mangler dokumentasjon om virkning og trygghet for de fleste naturlegemidler for gravide.

Les også: Folat og graviditet

Visste du at:

  • Det er mye folat i grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, rosenkål og spinat.
  • Tilstrekkelig med D-vitamin er viktig både for mor og foster under svangerskapet. D-vitamin får du i deg ved å spise fet fisk og å være ute i sollys.

Hvilken mat bør jeg unngå?

  • Gravide bør ikke drikke noe alkohol gjennom hele svangerskapet
  • Rått kjøtt kan inneholde toxoplasma, som er en parasitt. Spis gjennomstekt eller kokt kjøtt.
  • Gravide bør ikke spise hvalkjøtt eller selkjøtt, fordi det kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.
  • Unngå raket fisk, blåkveite over tre kilo, all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over ett kilo, røye over ett kilo og eksotiske fisker som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.
  • Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.
  • Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.
  • Unngå upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk.
  • Listeria, som er en bakterie, er påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel brie og camembert - og i muggoster som gorgonzola. Unngå derfor disse ostene.

Les også: Kostråd til gravide og Alkohol i svangerskapet

Visste du at:

  • Toxoplasma er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos noen katter. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med katteavføring. Unngå å gjøre rent kattekassen når du er gravid.
  • Listeriaer en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Smittekilder kan være upasteurisert melk eller ost som er laget av upasteurisert melk. Melk rett fra kua er ikke pasteurisert og bør unngås.

Visste du at?