Informasjon

Gravid - og full av spørsmål

Hvilke vitaminer og mineraler trenger jeg?

  • For å forebygge nevralrørsdefekter, anbefales det at alle kvinner tar tilskudd av 400 mikrogram folat fra de planlegger å bli gravide og de tre første månedene av svangerskapet.
  • Gravide anbefales et inntak av 10 mikrogram D-vitamin per dag. Gravide som spiser fet fisk mindre enn 2-3 ganger per uke, bør rådes til å ta tilskudd av D-vitamin, i form av tran eller annet tilskudd.
  • Gravide bør anbefales et daglig kosttilskudd med 150 μg jod per dag dersom de: har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt, eller spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i seg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag. Tilskuddet bør anbefales så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før kvinnen blir gravid.
  • Tilskudd av jern bør anbefales på bakgrunn av serumferritinmåling tidlig i svangerskapet. Gravide uten serumferritinmåling, kan anbefales 40 mg jern per dag fra uke 18-20 og ut svangerskapet.
  • Du trenger 900 milligram kalsium per dag. Dette får du gjennom melkeprodukter, ost, nøtter, tørket frukt og grønne grønnsaker.
  • Kvinner som spiser lite eller ikke noe fisk, kan anbefales tilskudd av omega-3-fettsyrer tilsvarende 200 mg DHA per dag, for eksempel i form av tran eller algeolje.
  • Vitamin B12 er nødvendig for å danne nye røde blodceller og for utviklingen av barnets nervesystem. Kilder til vitamin B12 i kosten er melk, kjøtt, fisk og egg. Hvis du er veganer eller spiser lite eller ingenting av disse matvarene, bør du ta tilskudd av vitamin B12.

Les også: Folat og graviditet

Visste du at?

  • På samme måte som for folat, bør jod tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid.
  • Melk, yoghurt, brunost og hvit fisk er de viktigste kildene til jod i kostholdet.
  • Jernbehovet øker når du er gravid. Jern finner du i grove kornprodukter, kjøtt, fisk,
    bønner, linser, erter, nøtter og grønne grønnsaker.
  • Godt sammensatt vegetar- og vegankost dekker behovet for de fleste næringsstoffene du og barnet trenger. Men hvis du ikke har meieriprodukter og fisk i kostholdet, bør du ta tilskudd av vitamin B12, jod, D-vitamin, omega-3-fettsyrer og kalsium.
Forrige side Neste side