Informasjon

Graviditet og trening

Det er ingen grunn til å hoppe over treningsøktene når du er gravid.

Hopp til innhold

Kvinner som trener, opplever enklere svangerskap, mindre kompliserte fødsler, de har bedre selvfølelse og blir sjeldnere deprimerte.

Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det ypperlig å begynne nå. For så lenge du tar noen enkle forholdsregler, er det bare positivt for både deg og barnet ditt at du holder deg aktiv - så fremt du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer.

Les også: Endringer i kroppen under svangerskapet

Øker ikke risikoen for å føde for tidlig

Mange tror at det å trene kan føre til for tidlig fødsel, men dette er ikke tilfelle. Ifølge det danske legetidsskriftet viser undersøkelser at fysisk aktivitet er uten negativ innvirkning på fødselen, og at trening faktisk synes å halvere risikoen for at du skal føde for tidlig. Noe av grunnen til at enkelte tror at trening påvirker fødselen negativt, er sannsynligvis at kvinner med hardt fysisk arbeid ofte føder for tidlig. I følge en statusartikkel fra 2006 i det danske legetidsskriftet1 kan årsaken til denne forskjellen være at fysisk aktivitet er mer lystbetont, ikke så langvarig, og at du kan ta så mange pauser du ønsker. Arbeid kan derimot være ensformig, statisk og langvarig.