Informasjon

Svangerskap og kosthold

I svangerskapet kan du gjerne spise dobbelt så sunt som du bruker å gjøre, men du bør ikke spise dobbelt så mye.

Hopp til innhold

Spise for to?

Den kosten som vi spiser, skal dekke behovet for energi (kalorier) som kroppen har til daglig forbruk og til vedlikehold av kroppsfunksjoner. Under svangerskap øker behovet for energi. Kvinnens kropp vokser. Melkekjertlene utvikles og brystene blir større, morkaken og livmoren vokser, og blodmengden i kroppen øker. I tillegg krever barnets vekst og utvikling sin del av næringstilførselen. Den gravide bør med andre ord spise for to, men ikke for to voksne. Det ekstra energibehovet som kreves under svangerskap, tilsvarer omtrent næringsinnholdet i følgende måltid: en skive brød med pålegg, et glass skummet melk og et eple.

Hva er normal vektøkning?

I et gjennomsnittlig svangerskap øker vekten med ca. 12,5-15 kg. Normale hormonforandringer fører til ca. 6 kg vektøkning av vann. Økt bryststørrelse og økt blodvolum bidrar også til vektøkning. Morkake og fostervann bidrar, og barnet veier fra 3-5 kg. Dersom den gravide i løpet av svangerskapet legger på seg ca. 12,5 kg, kan man anta at hun vil komme ut med omtrent samme vekt som før svangerskapet.

Både overvekt og undervekt er forbundet med økt risiko for komplikasjoner i svangerskap eller ved fødsel. Amerikanske helsemyndigheter gir anbefalinger for ønsket vektøkning under svangerskap i forhold til kvinnens KMI før svangerskapet, og anbefaler at den gravide får informasjon om kosthold og trening for å oppnå dette.

Ønsket vektøkning relatert til vekt før graviditeten:

  • Undervektige (KMI <18,5 kg/m2): 12,5 - 18 kg
  • Normalvektige (KMI 18,5-24,9 kg/m2): 11,5 - 16 kg
  • Overvektige (KMI 25,5-29,9 kg/m2): 7,0 - 11,5 kg
  • Fedme (>30 kg/m2): 5,0 - 9,0 kg

Hva er riktig kost?

Riktig kost under svangerskap er det som vi alle kjenner som "sunn kost". Det anbefales å holde en regelmessig måltidsrytme med 3-5 måltider per dag. Dette medfører mindre fare for forstoppelse og andre mageplager under svangerskapet, og det gjør det enklere å sikre tilstrekkelig næring. Hyppige små måltider er også gunstig mot den kvalmen som mange plages av. Det er den maten som du spiser til daglig, som er av betydning. Prøv derfor å lage deg gode hverdagsvaner.

Sunn kost kan kort beskrives ved:

  • Bruk mindre: Margarin og smør, helmelk, sukker, salt
  • Bruk mer: Brød og helst grove kornvarer, poteter, skummet- eller lettmelk, fisk, grønnsaker og frukt
  • Bytt ut: Fast margarin med myk margarin, fete meieriprodukter med magrere, fete kjøttvarer med magrere, noe kjøtt med fisk

Gravide og ammende anbefales spesielt å sikre tilførsel av marine omega-3 fettsyrer, som anses å være viktig for utviklingen av barnets hjerne1. Tilstrekkelig omega-3 sikres ved 2 måltider sjøfisk per uke, eventuelt gir 1 ss tran (ca. 1,2 g omega-3) daglig også tilfredsstillende tilførsel.

Hva med vitaminer og sporstoffer?

Både den gravide og barnet trenger tilførsel av vitaminer. Vitamin A finnes det rikelig av i gulrøtter og andre grønnsaker, og i fet fisk og tran. Vitamin B finnes i brødvarer og i grønne grønnsaker. Vitamin C er det rikelig av i poteter, i grønnsaker, frukt og bær. Vitamin D finnes i fet fisk og tran, og i margarin og smør. Disse vitaminene får vi det vi trenger av gjennom den sunne og normale kosten. Det er et unntak, og det er vitamin B9 - som også kalles folat eller folinsyre. Det anbefales ekstra tilskudd av dette vitaminet fram til og med uke 12 i svangerskapet (se ev. egen pasientinformasjon om folat og graviditet.

Sporstoffet jern er viktig og nødvendig for dannelsen og vedlikeholdet av hemoglobin i de røde blodlegemene, og trengs av både mor og barn. Jern er imidlertid ikke heldig i for store mengder. De fleste får dekket det de trenger gjennom kostholdet, og det anbefales ikke å ta jerntabletter for sikkerhets skyld. Under 1. svangerskapskontroll blir det tatt prøve for å undersøke jernmengden i kroppen, og jerntabletter anbefales bare dersom det påvises jernmangel. Dette vil du få beskjed om fra din lege.

Kalsium er det andre sporstoffet som ofte omtales i forbindelse med svangerskap. Vanlig kost er rik på kalsium, og alle med vanlig kosthold får dekket det de trenger. Skummet melk inneholder like mye kalsium som helmelk. 2-3 glass melk og litt ost daglig er nok til å dekke behovet. Dersom en verken drikker melk eller spiser ost anbefales kalktabletter.

Alkohol og tobakk

Alkohol og tobakk bør en avstå fra under svangerskap. Utdypende informasjon om dette finnes i: Svangerskap og alkohol, og Svangerskap og tobakk.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Koletzko B, Cetin I, Brenna JT. Dietary fat intakes for pregnant and lactating women. Consensus statement. Br J Nutr 2007; 98: 873-7. PubMed