Nyhetsartikkel

Vær forsiktig med varme bad og badstu i svangerskapet

Svømming er en fin aktivitet for gravide, og du kan gjerne svømme helt frem til termin. Varme bad i badestamp eller boblebad bør du derimot unngå - særlig i starten av svangerskapet.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Mange gravide unngår aktiviteter som fører til at man blir veldig varm, rett og slett fordi det føles ubehagelig. Årsaken til at gravide føler seg varmere enn de normalt pleier å være, er hormonelle endringer og økt blodtilførsel til huden.

Ved bruk av badestamp, boblebad, badstu, dampbad eller dampbadstu, klarer ikke kroppen å kvitte seg med overskuddsvarme via svetting. Dette fører til at kroppens kjernetemperatur øker, og man tror at dette kan påvirke barnets utvikling.

Flere artikler om svangerskap og fødsel, symptomsjekker for gravide og uke for uke slider finner du her: Graviditetsoraklet

Kan føre til misdannelser

10 minutter eller mer med slike aktiviteter kan øke kroppstemperaturen. Ifølge den amerikanske Mayoklinikken har noen studier vist at slik overoppheting kan øke risikoen for abort og nevralrørsdefekt - alvorlige misdannelser i hjernen eller ryggmargen. Disse studiene viser til babyer født av kvinner som opplevde høye temperaturer i de første fire til seks ukene av svangerskapet. Du bør derfor unngå dette hvis du er gravid, eller dersom det er en sjanse for at du kan være gravid.

Enkelte badestamper kan ha en temperatur på hele 40 grader, disse bør du opplagt unngå. Ifølge The American College of Obstetricians and Gynecologists, kan et varmt bad i et vanlig badekar være et tryggere valg. Årsaken til at dette kan være tryggere, er at det meste av overkroppen da vil befinne seg over vannet, noe som reduserer sjansen for overoppheting. Det skiller seg også fra boblebad og badestamp ved at vannet gradvis blir kaldere.

Ikke sitt lenge

Dersom du bestemmer deg for å benytte deg av boblebad, badestamp eller lignende, er det viktig at du ikke blir sittende for lenge (maks ti minutter), og at du går ut av badet dersom du begynner å føle deg varm og/eller dårlig. Dersom du allerede er ekstra varm - for eksempel fordi du nettopp har trent, eller har feber, bør du absolutt unngå aktiviteter som øker sjansen for overoppheting.

Trygt å svømme

Svømming og vanngym er derimot regnet som fin aktivitet for gravide, men vannet bør ikke være varmere enn 32 grader. Mange er bekymret for blant annet desinfiserende biprodukter i vannet i svømmehallen. I en dansk studie fra 2010, har forskere undersøkt om det var noen sammenheng mellom svømming og for tidlig eller overtidig fødsel, fosterets vekst og utvikling, om barna var små i forhold til svangerskapslengde, og medfødte feil. 75 000 gravide deltok i studien, og forfatterne konkluderte med at å svømme i svømmebasseng i svangerskapet, ikke er forbundet med uheldig utfall for barnet.

Den samme konklusjonen er gjengitt i retningslinjene til American College of Obstetricians and Gynecologists. I tillegg til at de fant at det var trygt, fant de også at det var fordelaktig i forhold til ødem og kroppens varmeregulering, noe som minsker risikoen for leddskader.

I en studie som ble publisert i British Journal of Dermatology i 2013 har forfatterne sett på om luftbårne kjemikalier kan bidra til en ervervet mottagelighet til atopisk allergi. Forfatterne trekker frem at vedvarende eksponering for luftbårne klorholdige kjemikalier fra svømmebasseng i svangerskapet kan øke risikoen for astma og atopisk eksem hos barnet. Forfatterne skriver at det er behov for flere studier på området før en kan trekke noen sikker konklusjon. Denne studien er en befolkningsstudie, og slike studier skal alltid tas med en klype salt. Det er fordi det er mange ting som kan påvirke resultatet. Hvis flere lignende studier viser det samme, kan dette styrke konklusjonen. Men foreløpig er det ingen grunn til å endre adferd, på grunn av en enkelt studie.

Du kan svømme helt frem til termin, men ikke etter at fostervannet har gått.

Kilder

Referanser

  1. Juhl M, Kogevinas M, Andersen PK, Andersen AM, Olsen J. Is Swimming During Pregnancy a Safe Exercise?. Epidemiology 2010; 21(2): 253-8. journals.lww.com
  2. ACOG: Artal R, O’Toole M, and the American College of Obstetricians and Gynecologists. . Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for Exercise During Pregnancy and the Postpartum Period. NIH 2002; 99: 171-3. www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Pregnancy and hot tubs: What's the risk?Mayo Clinic www.mayoclinic.com
  4. Is it safe to use a sauna or jacuzzi if I’m pregnant? NHS choices www.nhs.uk