Enkel

Vektøkning i svangerskapet

Temaside om Korona

Det er vanskelig å svare nøyaktig på spørsmålet om "hvor mye kan eller bør jeg legge på meg i svangerskapet?" Den normale vektøkningen i svangerskapet uke for uke avhenger av alder, utgangsvekt og mors generelle helsetilstand.

Lik det eller ikke, men å spise for to betyr ikke at du skal spise dobbelt så mye som vanlig. En sunn livsstil gjennom svangerskapet vil gjøre det mulig for deg å ha kontroll over vektøkningen, sikre en sunn utvikling for fosteret og gjøre det lettere for deg å bli kvitt de ekstra kiloene etter fødselen.

Ved for lav eller for høy vektøkning, bør du øke eller redusere energiinntaket, men slanking frarådes.

Normal vektøkning i svangerskapet

Det er normalt å legge på seg 8-15 kg i svangerskapet. Noen legger på seg mye i begynnelsen av svangerskapet. Andre orker ikke å spise så mye de første månedene på grunn av kvalme, og de legger derfor på seg lite. Begge deler er normalt. Vekten øker ofte mest i siste del av svangerskapet. Det kan være uheldig å legge på seg veldig mye i svangerskapet, og du bør fokusere på å spise sunt. Stor vektøkning i svangerskapet øker risikoen for svangerskapsforgiftning, for å føde et stort barn, og for at barnet senere i livet skal bli overvektig.

Det er ikke én størrelse som passer alle, når det gjelder vektøkning hos mor i svangerskapet. Hvor mye vekt du trenger å legge på deg, avhenger av flere faktorer, inkludert vekten din før du ble gravid og din kroppsmasseindeks (KMI). Din og fosterets helsetilstand spiller også en rolle. Diskuter med legen eller jordmoren din hva som er riktig for deg.

Nordiske ernæringsanbefalinger (2012) angir følgende vektøkning i svangerskapet som mest gunstig:

Vekt før du ble gravid Anbefalt vektøkning
Undervektig (KMI under 18,5) Ca. 12,5 til 18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 til 24,9) Ca. 11,5 til 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9) Ca. 7 til 11,5 kg
Fedme (KMI over 30) Ca. 5 til 9 kg

Dersom du bærer på tvillinger, vil du sannsynligvis legge på deg mer. Nedenfor finner du generelle retningslinjer for vektøkning i tvillingsvangerskap:

Vekt før du ble gravid Anbefalt vektøkning
Normalvektig (KMI fra 18,5 til 24,9) Ca. 17 til 25 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9) Ca. 14 til 23 kg
Fedme (KMI over 30) Ca. 11 til 19 kg

Den anbefalte vektøkningeni følge norske retningslinjer tilsvarer i 2. og 3. trimester omkring 0,5 kilo per uke for undervektige, 0,4 kilo per uke for normalvektige og 0,3 kilo per uke for overvektige. Dette er gjennomsnittstall, og vektøkningen for den enkelte kvinne kan variere fra uke til uke og måned til måned. Energibehovet øker noe under svangerskapet fordi kroppen blir større, fosteret vokser og fordi graviditeten innebærer at nytt vev dannes, blant annet i livmoren og i brystene.

Nedenfor finner du informasjon om gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet uke for uke (annenhver uke) i kilo:

Uke Mininum vektøkning Maksimum vektøkning Normal vektøkning
0 0 0 0
2 0,13 0,18 0,15
4 0,13 0,18 0,15
6 0,13 0,18 0,15
8 0,13 0,18 0,15
10 0,13 0,18 0,15
12 0,64 0,90 0,77
14 0,64 0,90 0,77
16 0,64 0,90 0,77
18 0,64 0,90 0,77
20 0,85 1,20 1,03
22 0,85 1,20 1,03
24 0,85 1,20 1,03
26 0,85 1,20 1,03
28 0,85 1,20 1,03
30 0,64 0,90 0,77
32 0,64 0,90 0,77
34 0,64 0,90 0,77
36 0,64 0,90 0,77
38 0,64 0,90 0,77
40 0,64 0,90 0,77

Vektøkningen avhenger også av kosten din og dine spisevaner. En balansert kost hos gravide kvinner bidrar til å sikre en frisk baby. Det hjelper også til å bevare en sunn helse hos moren. Regelmessig fysisk aktivitet sikrer en trygg fødsel.

I stedet for å fokusere på vektøkning i svangerskapet uke for uke, bør gravide heller fokusere på å være sunne og spise fornuftig. Så lenge som du spiser sunn og næringsrik mat, behøver du ikke å bekymre deg over gjennomsnittlig eller normal vektøkning i svangerskapet. Du vil garantert oppnå den nødvendige vektøkningen både for deg og babyen.

Ved vurdering av vektøkning i svangerskapet, tas det utgangspunkt i kvinnens vekt før graviditeten. 

Neste side