Nyhetsartikkel

Sukkeret, ikke fettet, må kuttes ned på

En amerikansk ekspertkomite har kommet med anbefalinger til myndighetene om kostråd til den amerikanske befolkningen. Disse rådene har gyldighet også i Norge.

I en 570-siders rapport om sunne matvaner gir komiteen nye råd og anbefalinger som fremmer helse og forhindrer sykdom1.

Sunn mat

Rapporten inneholder råd om hva som er anbefalt mat:

  • Frukt
  • Grønnsaker
  • Helkorn
  • Melkeprodukter med lavt eller intet fettinnhold
  • Sjømat
  • Belgfrukter
  • Nøtter

Ekspertene anbefaler å begrense forbruket av:

  • Rødt og bearbeidet kjøtt
  • Alt tillegg av sukker
  • Raffinerte kornprodukter

Samtidig tilrås:

  • Små mengder kaffein
  • Det er ingen grunn til å kontrollere mengden kolesterol amerikanerne spiser

Mangfold i kosten

I følge komitemedlemmene er det sterke bevis for at det er unødvendig å eliminere matvarer eller å begrense kosten til en streng diett for å oppnå positiv helseeffekt. De oppfordrer folk til å kombinere ulike matvarer slik at de passer til det enkelte individs helsebehov, kostpreferanser og kulturelle tradisjoner.

Positive effekter på miljøet

Komiteen har også vært opptatt av hvordan vårt fremtidige kosthold skal bidra til å forsterke tiltakene mot den globale oppvarmingen. Det er moderate til sterke bevis for at en sunn kost rik på plantebaserte produkter som grønnsaker, frukt, helkorn, belgfrukter, nøtter og frø, samt lavkalori animalske matvarer, har gunstige miljøvirkninger: Lavere utslipp av miljøgasser og gunstigere energibruk.

Noen overraskende anbefalinger

Nytt i forhold til tidligere nasjonale kostråd er at man ikke setter noen grense for hvor mye kolesterol man kan spise. Tidligere har det vært anbefalt å spise mindre enn 300 mg kolesterol per dag. I den nye anbefalingene sier komiteen at kolesterol i kosten ikke anses som et næringsstoff med risiko for overforbruk. Dagens kunnskap tyder på at det er liten sammenheng mellom forekomst av hjertesykdom og mengden kolesterol i kosten.

Kaffe anses ikke lenger som ugunstig. Tvert imot sier komiteen at tre til fem kopper kaffe per dag kan være en del av et sunt kosthold, og data tyder på at kaffe bidrar til å redusere risikoen for type 2-diabetes og hjertekarsykdom. Derimot frarådes det å ha sukker, fet melk eller kremer i kaffen.

Når det gjelder salt i kosten, påpeker komiteen at amerikanernes inntak av salt er alt for høyt. Forbruker er nå på ca. 3500 mg natrium per dag, og målet er å kutte med minst 1000 mg ned til 2300 mg per dag. Det anbefales ikke lenger strengere saltrestriksjoner for individer med høyt blodtrykk, diabetes eller kronisk nyresykdom.

Komiteen anbefaler at ikke mer enn 10% av de daglige kaloriene kommer fra mettet fett. Det samme gjelder sukker, raske sukkerarter bør heller ikke utgjøre mer enn 10% av kaloribehovet vårt. Dette tilsvarer 12 teskjeer med sukker per dag. Per idag inntar gjennomsnitts-amerikaneren ca. 22 til 30 teskjeer sukker per dag, ofte i form av juice og sukkerholdige drikker. I kampen mot det høye sukkerforbruket i USA, særlig blant barn, sier komiteen at anbefalt drikke er vann. "Det behøves strategier som oppfordrer den amerikanske befolkningen, særlig barn og unge, til å drikke vann når de er tørste."

Kilder

Referanser

  1. 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee. Advisory report to the Secretary of Health and Human Services and Secretary of Agriculture. Published February 2015. www.health.gov