Nyhetsartikkel

Individuelt persontilpasset kost

Hvilken mat er best for deg? Hvilken mat bør du unngå? Det er hva forskerne prøver å finne ut av. Men de kommersielle aktørene er kommet lenger.

Denne nyhetssaken er basert på en artikkel i Medscape1.

Vi har lenge antatt at sunn kost er sunn for alle. Men hva om maten du spiser er feil for kroppen din?

Personalisert ernæring er et nytt tema som bruker en blanding av vitenskap og teknologi til å bestemme hvilken mat som er god eller dårlig for deg ved å designe en individualisert diett. Selv om definisjonen av personalisert ernæring er under utvikling, beskrives den som tiltak som bruker informasjon om individuelle karakteristika til å utvikle målrettede ernæringsråd, produkter og tjenester2. De individuelle karakteristika er fysiologiske trekk (som alder og kjønn), varierende miljøfaktorer (som søvnmønster og fysisk aktivitet), banebrytende innsikt basert på en persons genetiske eller mikrobiome profil (bakteriene vi bærer på), eller en kombinasjon av disse.

Store datamengder fra tusenvis av mennesker rundt om i verden har skapt algoritme-baserte prediksjonsmodeller som har avslørt overraskende forskjeller i hvordan enkeltindivider reagerer på ulike typer mat.

Les også: Den rette dietten er individuelt tilpasset

Forskningen

Vi er enda bare i de tidlige stadier av å forstå hvordan individer reagerer på spesifikke typer mat, men blant forskere tror man at personalisert kost vil bli et uvurderlig verktøy til å hjelpe mennesker til å bestemme hva de skal og ikke skal spise for å opprettholde helsen og behandle eller forebygge sykdom.

Så langt har de mest overbevisende data om en fremtidig personalisert ernæring kommet fra studier av bakteriesammensetningen i tarmen. Det kan bety at en avføringsprøve kan bidra til å forutsi responsen din på bestemte typer mat.

Studier har vist at det er mulig å konstruere algoritme-baserte individuelle kostråd på en vitenskapelig måte, og at disse algoritmene fungerer også på andre steder i verden forutsatt at mikrobiomen er justert for lokale miljømessige faktorer3-4.

Forskerne har i studier blant annet sett at den glykemiske responsen på samme type mat kan variere signifikant fra person til person. Eksempelvis steg blodsukkeret etter å ha spist et rundstykke med kremost med fra 6 mg/dL hos noen individer til så mye som 94 mg/dL hos andre. Dette utfordrer oppfatningen om kostråd basert på den gjennomsnittlige kalorimengden som finnes i bestemte typer mat, og at i fremtiden kan slike råd baseres på individuelle karakteristika og prediksjoner.

Et mål er å finne ut om en person er lav eller høy glykemisk responder på ulike typer mat, fordi man kan erstatte høy-respons mat med annen mat eller unngå denne typen mat fullstendig. Det er også vist at kombinasjon av visse typer mat senker den glykemiske responsen.

Kommersialisering

En bekymring forbundet med personalisert ernæring er at kommersialiseringen går raskere enn forskningen. Forskerne mener at det er urealistisk å starte og bruke disse algoritmene nå, vi trenger mer kunnskap og validering - er det riktig det man finner? Men kommersielle aktører venter ikke på mere data, de har allerede begynt å markedsføre disse verktøyene til befolkningen.

Et selskap (DayTwo, Inc.) bruker denne teknologien til å gi personaliserte ernæringsråd som predikerer en persons glykemiske respons på ulike typer mat. Kunden kjøper en kit og sender inn en avføringsprøve. Etter å ha testet avføringen hevder selskapet at det kan gi kostråd som kan hjelpe til å modifisere alt fra vekttap og gastrointestinale symptomer til mental og immunologisk helse. Andre selskaper tilbyr liknende tjenester. 

Flere selskaper fokuserer på DNA testing. Men konseptet er det samme. Kundene kjøper en kit, enten via posten eller i en butikk, som de bruker til å ta blodprøve eller halsprøve. Kit'en sendes til selskapet som analyserer personens genotype og fenotype og sammenligner dem med etablerte genetiske markører. Kundene informeres om hvilken type mat som er riktig for dem basert på deres predikerte evne til å metabolisere denne maten, hvilke næringsstoffer de bør bruke og hvilke de bør unngå, for å oppnå maksimalt vekttap. Rådene kommer som skriftlige rapporter eller på digitale apper, helt ned til personaliserte matoppskrifter.

I USA liggerer prisen for slike kits fra 150 til 350 dollar. Selskapene gjør mer enn bare å selge disse produktene som et engangs salg, de etablerer et langsiktig forhold til sine kunder for å gi oppfølgingsråd over lang tid. Det er lett å skjønne at dette er fascinerende både for kunder og investorer. Deres websider er imidlertid vage om hva de kan gjøre eller forskningen som ligger bak deres tjenester.

Forskere er forferdet over de påstander som noen av disse selskapene kommer med i fraværet av valideringsstudier. De foreliggende kommersielle produktene fokuserer på glukose og vektreduksjon, mens de i liten grad gir råd om fett, protein, vitaminer og mineraler som må inngå i kostrådgivingen. Matallergier og andre individuelle faktorer må heller ikke overses.

Persontilpassede kostråd er et spennende forskningsfelt med masse muligheter ikke bare for friske personer, men også for pasienter med ulike sykdommer som kreft, svekket immunforsvar, inflammatorisk tarmsykdom, nevrologiske forstyrrelser og metabolske tilstander. Det er en ung vitenskap som det vil ta tid å finne ut av, og hvor det behøves mange nye studier.

Kilder

Referanser

  1. Watson J. Personalized Eating: The 'New' Diet? Medscape, published June 13, 2019. www.medscape.com
  2. Ordovas JM, Ferguson LR, Tai ES, Mathers JC. Personalised nutrition and health. BMJ. 2018;361:bmj.k2173. www.bmj.com
  3. Zeevi D, Korem T, Zmora N, et al. Personalized nutrition by prediction of glycemic responses. Cell. 2015;163:1079-1094. PubMed
  4. Mendes-Soares H, Raveh-Sadka T, Azulay S, et al. Assessment of a personalized approach to predicting postprandial glycemic responses to food among individuals without diabetes. JAMA Netw Open. 2019;2:e188102. PubMed