Reklamen skal være nøktern og saklig, i tråd med preparatomtalen og bidra til rasjonell bruk av legemidlet.
Firmaet må korrigere
Legemiddelverkets tilsyn med reklamemøter har dokumentert at enkelte innleide foredragsholdere formidler informasjon som ikke er i tråd med preparatomtalen.
Eksempler på dette kan være:
- å anbefale bruk utenfor godkjent indikasjon
- å anbefale arrangørens produkt fremfor andre (uten at det er grunnlag for dette i preparatomtalen)
- å fremheve de positive egenskapene legemidlet har uten å belyse bivirkninger og forsiktighetsregler i samme grad
I slike tilfeller må legemiddelfirmaet korrigere informasjonen. Dersom firmaet unnlater å korrigere slik informasjon, kan Legemiddelverket forby den aktuelle reklamen og pålegge firmaet å sende en rettelse til alle som var på møtet.
Fire spørsmål du kan stille til foredragsholder:
- Er det vist at bruk av legemidlet gir mindre sykdom og død enn placebo?
- Er det vist at legemidlet gir mindre sykdom og død enn andre legemidler?
- Er forskjellene i effekt betydningsfulle i praksis?
- Er det gjort studier som har avklart sikkerhet ved langtidsbruk?
Vil du lese mer? Se Reklamemøter med eksterne foredragsholdere på Legemiddelverkets nettsider