Informasjon

Trening: En medisinfri måte å senke blodtrykket på

Regelmessig fysisk aktivitet og trening er for mange minst like god behandling av høyt blodtrykk som medisiner. Og så hjelper det mot mange andre sykdommer og plager, og det gir velvære dersom man finner en passende treningsform.

Hvor mye behøver du å trene?

For å komme i bedre form, må du bevege deg mer. Grip alle muligheter som byr seg til å bruke beina i stedet for annen transport. Legg gjerne en enkel plan for hvordan du kan røre mer på deg.

Tøye- og styrkeøvelser som å løfte vekter er en viktig del av en treningsplan, men du må drive med kondisjonsaktiviteter (aerobisk trening) for å få kontroll over blodtrykket. Og du behøver ikke å holde på i timesvis hver dag. Det er ofte nok at du innlemmer moderate fysiske aktiviteter i dine daglige rutiner.

Enhver fysisk aktivitet som øker hjerte- og pustefrekvensen, er aerobisk trening. Det inkluderer:

  • Gå eller sykle
  • Ta trappen i stedet for heisen
  • Snømåking er styrketrening
  • Hagearbeid gir god mosjon
  • Husarbeid og bilvask gir også god mosjon
  • Aktiv idrett
  • Jogge
  • Sykle
  • Svømme

Ha som mål at du utfører aerobiske aktiviteter i minst 30 minutter de fleste dagene i uken. Hvis du ikke kan sette av så mye tid, så vil også kortere økter hjelpe på. For eksempel 3 x 10 minutters økter, og du oppnår samme gode effekt som en 30-minutters økt.

Forrige side Neste side