Informasjon

Treningsråd ved høyt blodtrykk

Dersom du har høyt blodtrykk, er trening en effektiv måte å senke blodtrykket på.

Hopp til innhold

Husk å følge disse enkle forsiktighetsreglene.

Fokuser på kondisjonstrening som involverer de store muskelgruppene. For å få til en effektiv senking av blodtrykket bør du trene i 30 til 60 minutter, tre til syv dager i uken. Det beste er om du kan trene hver dag.

Dersom du trener med en intensitet på 40 til 70 prosent av det maksimale, ser dette ut til å være like effektivt som å trene med høyere intensitet når formålet er senke blodtrykket.

Husk å trappe ned

Styrketrening bør kombineres med kondisjonstrening. Bruk lavere motstand og flere repetisjoner enn det som anbefales til andre grupper. Målet bør være å klare 15-20 repetisjoner per sett.

Når du trener styrke, bør du være nøye med å utføre øvelsen riktig, og fokuser på riktig pusteteknikk. Pust godt ut og inn. Unngå å presse sammen munnen slik at trykket i mellomørene og brystet øker, da det hos noen kan gi svimmelhet.

Betablokkere kan dempe hjertets normale reaksjon på økt fysisk belastning og kan redusere treningskapasiteten. Andre medisiner kan forstyrre temperaturreguleringen. Derfor bør du kjøle deg langsomt ned etter treningsøkten for å unngå lavt blodtrykk.

Dersom du bruker betablokker, bør du diskutere medikamentvalget med legen din. Ny kunnskap viser at betablokkere virker dårligere enn de fleste andre blodtrykkssenkende midlene, og de har ugunstige bivirkninger for deg som trener og er seksuelt aktiv. Noen må imidlertid bruke betablokkere fordi de har andre underliggende tilstander, der betablokkere er riktig behandling.

Vil du vite mer?