Intervju

Pust og pusteteknikk

- Å puste overfladisk og alt for raskt øverst i brystet kan gi problemer, sier professor i psykologi ved Universitetet i Bergen (UiB), Per-Einar Binder. I dette intervjuet forteller han om pusteteknikker som kan være til hjelp mot stress og psykiske plager.

Temaside om Korona

Det er liv så lenge det er pust. Vanligvis tenker vi ikke mye over denne livsviktige funksjonen. Åndedrettet er en selvfølge.

Men slutter vi å puste, vet vi hvordan det går. Likevel kan det være vi må minne kroppen på hvordan den puster. Pusten er også et verktøy du kan bruke til å mestre angst og stress.

NHI.no har snakket med professor i psykologi Per-Einar Binder om pust og pusteteknikk. Binder er dr. psychol., spesialist i klinisk psykologi, professor ved Universitetet i Bergen (UiB) og er opptatt av hvordan vi kan bruke kroppen til å mestre stress og vanskelige følelser. 

Han sier at pust og pusteteknikk er aktuelt for tiden.

- Det er økende oppmerksomhet og interesse for sammenhengen mellom pust og psykisk helse blant allmennheten, og det er også kommet mer forskning på området – selv om det ennå ikke er mye. Forskningen ser på hvordan pust på ulike måter kan være med på å redusere stress, men også som del av behandlingen av psykiske lidelser, sier Binder.

uib_psykfak_1920x1080.jpg
Per-Einar Binder er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen (UiB).

Overflatisk og stresset pust

- Hvorfor er det viktig å puste riktig?

- Å puste overfladisk og alt for raskt øverst i brystet kan gi problemer. Vi ser at noen mennesker også kan ha en litt forstyrret pust. Hvis du stresser, kan det også gå lang tid der du glemmer å puste - uten at du er klar over det, sier Binder.

Han sier at hovedutfordringen er overflatepusting som skjer øverst i brystet og som ofte er ganske rask.

- Den overflatiske pusten er et utslag av stress - sympatikusaktivering. Det sympatiske nervesystemet vårt er i gang. Det er mange situasjoner der stress er nyttig: Når du skal mobilisere, få i deg masse oksygen fort og derfor bør puste raskt. Men når vi blir gående slik over tid, sliter det på kroppen - slik som stress gjør, forklarer Binder.
- Om du får et slikt pustemønster, minner du kroppen din på å være stresset. Pusten gir en «feedback» tilbake, og den overflatiske pusten opprettholder stresset. Det er også endel plager som forverres av stresspust, som astma eller andre luftveisplager, sier Binder.

Neste side