Intervju

Ettervirkning av covid-19: - Jeg ble forbigått av en mann med krykker

Hev etter pusten

- Når skjønte du at dette var langvarig covid (long-covid)?

- Jeg husker 12. august - fem måneder etter at jeg ble smittet og syk. Jeg satt på en sykkel, så ikke hvor tungt det var, jeg bare sykla på følelsen. Etter 25 minutter tenkte jeg at dette går bra! Jeg tenkte: Nå tar jeg i skikkelig, og jeg heiv etter pusten. Men wattmåleren på sykkelen viste at det gikk saktere enn oppvarmingstempo. Da tenkte jeg at dette kan ikke være sant. Jeg må erkjenne at det var deprimerende.

- Når man trener og blir varm, begynner man jo å svette. Men selv om jeg satt i romtemperatur og sykla, svetta jeg ikke. Likevel heiv jeg etter pusten. Da hadde det gått fem måneder, og jeg måtte igjen snu om i hodet mitt. Å hive etter pusten på et lavt nivå er lite tilfredsstillende, sier han.

Problemene oppstod altså på trening. Fysisk på jobb, gikk det greit.

- Men lenge unnlot jeg å gå i trappene, for jeg måtte kjapt hive etter pusten. Det å gå en tur ble jo også en utfordring. Jeg klarte ikke å gå fort. I de nasjonale rådene anbefales det fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet 150 minutter i uka. Definisjonen på moderat intensitet er at du går mellom 4-6 km i timen. Men jeg sleit skikkelig med å ligge der, da heiv jeg etter pusten.

Det har gått sakte fremover, men nå, i oktober, synes Anderssen han endelig ser en positiv endring - for første gang. Nå kan han drive med fysisk aktivitet fire eller fem ganger i uka.

- Den fysisk formen er bedre og jeg ser at wattmålingen på spinningsykkelen viser bra framgang på halvannen uke.

Formen var jevnt dårlig i mange måneder, nå har det skjedd et langt steg i riktig retning på veldig kort tid.

Forrige side Neste side