Nyhetsartikkel

Fitnesstrenden - hvor er vi på vei?

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Faresignalene

Men når blir treningen et problem for den enkelte?

- Det kan ta lang tid å innse at man har et problem. Menneskene rundt ser det gjerne tidligere. Faresignalene er at man heller trener enn å delta i det sosiale livet. Kanskje må man ha to økter èn dag hvis man ble forhindret i å trene dagen før. Man sier nei også til sunn mat, fordi man har sine tilmålte gram med i matboksen sin. For den enkelte det gjelder, er ikke dette bra for det sosiale livet. Man går med et konstant nag om at man ikke trener nok, sliter med negative tanker og trener mer i dag fordi de spiste en sjokolade i går, sier Mathisen.

Hun forteller at det skal være motsatt: trening skal være overskudd og glede, og treningen skal kunne tilpasse seg det sosiale livet.

Mathisen forteller også at enkelte opplever såkalte ”crawings” – altså et sug etter mat, og dette suget kan ta overhånd. Det kan føre til at man ikke klarer å stoppe spisingen, som igjen fører til at man må straffe seg selv hvis man ”ryker”.

- Mange som overtrener, føler seg også slitne og trett i beina, det blir tungt å trene. Man risikerer å få skader, betennelser, tretthetsbrudd og muskelavrivninger. For mye trening kan føre til at begge kjønn skiller ut mindre kjønnshormoner, og guttene merker det spesielt på at de får mindre overskudd og sex-lyst.

- Kvinner kan få menstruasjonsforstyrrelser, og det er viktig å huske på at dette er fysiologiske avvik som ikke skal skje, sier Mathisen.

Hun forteller at det følger en rekke negative helseeffekter både kortsiktig og langsiktig.

- Ironisk nok vil en del av disse negative effektene være redusert forbrenning og redusert muskelbyggende evne – noe disse entusiastene normalt er svært opptatt av å maksimere, sier hun.

Forrige side Neste side