Nyhetsartikkel

Kirsebær mot urinsyregikt

Å spise kirsebær kan redusere sjansen for urinsyregikt-anfall med 35 prosent. Tar du medisin mot urinsyregikt samtidig, kan risikoen reduseres med hele 75 prosent.

[imported]

Dette ifølge en studie som vil bli publisert i tidsskriftet Arthritis & Rheumatism, og foreløpig er omtalt av Reuters.

En av forfatterne bak studien sier i en uttalelse til Reuters at studien ikke viser at kirsebær alene kan forebygge urinsyregikt, og at de som lider av urinsyregikt ikke må slutte med medisiner de tar for å forebygge anfall.

Urinsyregikt er en betennelse i ledd som skyldes at krystaller av urinsyre felles ut og utkrystalliserer seg i leddet. Betennelsen fører til at leddet blir smertefullt, varmt, rødt og hovent.

Les også: Urinsyregikt/Podagra

Kirsebær og kirsebærekstrakt

Deltakerne i studien var 633 personer som hadde hatt anfall med urinsyregikt i løpet av de siste 12 månedene. Deltagerne svarte på spørreskjema som de fikk tilsendt, og forskerne fikk tilgang til pasientjournalene deres.

244 av deltakerne oppga at de hadde spist kirsebær i løpet av året studien varte. 15 hadde inntatt kirsebærekstrakt, og 33 hadde inntatt både kirsebærekstrakt og kirsebær. I løpet av året samlet forskerne informasjon om 1247 anfall med urinsyregikt.

Lavest risiko med medisin og kirsebær

Totalt fant forskerne at å spise kirsebær i en gitt to-dagers periode, var forbundet med 35 prosent lavere risiko for urinsyregikt i den perioden, sammenlignet med å ikke spise kirsebær. Inntak av kirsebærekstrakt var forbundet med 45 prosent lavere risiko for et anfall. Å spise både friske kirsebær og kirsebærekstrakt ga 37 prosent lavere risiko. Den største reduksjonen fikk de som spiste friske kirsebær og samtidig tok giktmedisinen (allopurinol). Dette var forbundet med 75 prosent lavere risiko for anfall.

Forfatterne antyder at en av forklaringene til denne virkningen av kirsebær, er at kirsebær er rike på C-vitamin. Det er fra før av kjent at C-vitaminer kan hjelpe ved urinsyregikt. Det kan du lese mer om her: C-vitaminer forebygger urinsyregikt

Vitenskapelig forbehold

Dette var en såkalt observasjonsstudie. Forskerne sammenlignet de som hadde spist kirsebær, med de som ikke hadde gjort det. Det kan derfor tenkes andre forklaringer enn kirsebærene som ansvarlige for denne beskyttende effekten.

Det beste beviset for om kirsebær virkelig har en beskyttende effekt, ville man fått dersom man utførte et randomisert, kontrollert forsøk der man fulgte en gruppe som regelmessig inntok kirsebær og sammenlignet den med en kontrollgruppe som ikke inntok kirsebær.

Kilder

Referanser

  1. Cherry consumption and the risk of recurrent gout attacks onlinelibrary.wiley.com
  2. Study: can a few cherries a day keep gout away? Reuters