Nyhetsartikkel

Søvnproblemer og fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet hjelper mot søvnproblemer.

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Men det kan ta lang tid før du merker effekt. Det viser en ny studie publisert i Journal of Clinical Sleep Medicine.

Studien har undersøkt om hvordan fysisk aktivitet påvirker søvnen, men også hvordan søvn påvirker treningen.

Les også: En god natts søvn

Forskerne startet med å analysere data fra en klinisk studie fra 2010 som viste at utholdenhetstrening bedrer søvn, humør og vitalitet blant middelaldrende og eldre mennesker som sliter med søvnløshet.

I denne nye studien ville forskerne se nærmere på forholdet mellom trening og søvn blant kvinner i alderen 57 til 70 år som sliter med søvnproblemer.

Resultatet viser at trening påvirker søvnen positivt, men det tar tid før resultatene kommer. Å trene fører ikke til bedre søvn samme natt.

- Har du søvnproblemer, vil ikke trening virke med en gang. Dette tar tid, sier Kelly Glazer Baron ved Northwestern University Feinberg School of Medicine i en nyhetsmelding på universitetet sine hjemmesider.

Studien er nylig publisert i Journal of Clinical Sleep Medicine

Lite søvn - mindre trening

Ifølge nyhetsmeldingen er dette den første langsiktige studien som viser at utholdenhetstrening ikke resulterer i bedre søvn samme kveld for personer som har søvnproblemer.

Studien viser også hvordan det å sove dårlig har innvirkning på treningen: Å sove dårlig fører til mindre aktivitet.

- Å sove dårlig endrer ikke evnen til utholdenhet, men det forandrer folks oppfatning av anstrengelse. En føler seg mer utmattet med lite søvn, sier Baron.

Studien viser altså at mosjon og søvn påvirker hverandre begge veier: Langsiktig trening er bra for søvnkvaliteten, mens dårlig søvn fører til mindre mosjon.

Hvorfor det tar tid før mosjon virker positivt på søvnen, forklarer forskerne slik: Ved søvnløshet er aktiviteten i hjernen høy. Det kan ta tid å etablere et mer normalt nivå av denne aktivetet - som igjen legger tilrette for søvn.

Les også om: Søvn, søvnmengde og søvnstadier

Likt for kvinner og menn

Det er flere kvinner enn menn som sliter med søvnløshet, og forskerne har i denne studien kun inkludert kvinner. Men i nyhetsmeldingen sier Baron at resultatene også kan gjelde for menn - det er ingen ting som tyder på at det skal være kjønnsforskjeller i behandlingen for søvnløshet.

Forskerne mener at trening en en optimal måte å fremme søvn blant eldre på, siden medisiner kan føre til svekket hukommelse og fall.

Les også: Alternativer til sovemidler hos eldre

For de som sliter med for lite søvn, eller føler at en ikke er uthvilt etter søvn, kan enkle søvnhygieniske råd være til hjelp. Et råd for bedre søvn er å innarbeid en regelmessig rytme for å gå til sengs og å stå opp. Om morgenen anbefales å stå opp til et fast tidspunkt, uansett hvor lite eller mye du har sovet.

Les flere søvnhygieniske råd her

Kilder

Referanser

  1. Baron K, Reid K, et.al. Exercise to Improve Sleep in Insomnia: Exploration of the Bidirectional Effects. J Clin Sleep Med 2013; 9: 819-824.