Informasjon

Diabetisk ketoacidose

Temaside om Korona

Forebygging

Sammen med legen din må du ha en plan for hvordan du skal håndtere en økning i blodsukkeret ditt. Hvor mye skal du øke insulindosen? Oppstår en slik situasjon, og du er usikker på hvordan du skal takle den, må du snarest ringe legen din for å få vite hvordan du skal forholde deg.

Du må være særlig oppmerksom på blodsukkeret ditt dersom du er syk av annen grunn. Da må du måle blodsukkeret hyppigere enn vanlig, minst hver fjerde time (og enda hyppigere dersom blodsukkeret endrer seg mye).

Særlig hvis du bor alene, er det viktig at du er nøye med dette for å forhindre utvikling av diabetisk ketoacidose. Ofte kan en slik episode starte med en vanlig magetarm-infeksjon som i seg selv gir høyere blodsukker. Fordi du ikke spiser, er det lett for å tro at du bør redusere insulindosen og la være å øke dosen. Symptomene på ketoacidosen blir da etter hvert til forveksling lik den opprinnelige mageinfeksjonen, og det hele kan utvikle seg slik at du må innlegges sykehus for behandling.

Hva bør du gjøre?

  • Sjekk blodsukkeret ditt minst hver 3.-4. time dersom du er syk. Sjekk blodsukkeret ditt hver time eller annenhver time hvis du har høye blodsukkerverdier. Spør legen din om hva du bør oppfatte som høyt blodsukker. De fleste pasienter bør kontrollere blodsukkeret oftere når det er over 14 (mmol/L). Test også minst hver 4. time om natta.
  • Test urinen din på ketoner hver 4. time hvis blodsukkeret er over 14.
  • Hvis du ikke spiser fordi du er syk, må du IKKE stoppe tilførselen av insulin. Kroppen din trenger insulin selv om du ikke spiser. Kontakt legen din hvis du ikke vet hvordan du endrer insulindosen.
  • Hvis blodsukkeret ditt er høyt, ta ekstra insulin for å få kontroll over det. Ta kontakt med legen hvis ekstradosen ikke får blodsukkeret ned.
  • Drikk mye sukkerfri, koffeinfri væske. Ta noen slurker væske med få minutters mellomrom dersom du er kvalm.
  • Hvis blodsukkeret ditt er høyere enn 14, bør du ikke spise eller drikke mat som inneholder mye karbohydrater.
  • Hvis du har et blodsukker høyere enn 15-16, bør du avstå fra trening
Forrige side Neste side